Laia Febrer
“Massa sovint no pensem en el llenguatge no verbal”
És ‘coach’ executiu certificat especialitzada en política i influència, i ‘associate advisor’ de Tal3ntia. Durant tota la jornada d’avui ofereix la formació ‘La tècnica de l’elevator pitch: com persuadir en 2 minuts’ a la Cambra de Comerç.
En què consisteix la tècnica de l’‘elevator pitch’?
Bàsicament és un tipus de discurs breu i impactant que s’utilitza molt en l’àmbit dels negocis. Quan et vols donar a conèixer a algú, quan vols presentar un projecte, és bàsic oferir les claus de qui ets i del que ofereixes de manera concisa, però que alhora també capti l’atenció de l’interlocutor.
D’on ve aquest nom?
El terme elevator pitch fa referència al poc temps de què disposes per explicar-te. Amb prou feines un parell de minuts, el que pot durar un viatge en ascensor. Va sorgir als anys vuitanta als Estats Units i es va popularitzar molt ràpidament.
Quins són els secrets per fer un bon discurs d’aquest tipus? (A més de la brevetat, és clar).
Primer de tot la tria de les paraules: què és el que dius. En segon lloc, com ho transmets oralment: la veu, el volum, el ritme... I després hi ha la part més corporal: com t’acompanya el cos en aquesta explicació. Cal treballar a fons aquests tres eixos, però després hi ha una altra part molt important.
Quina?
Trobar la fórmula de presentació més adient per a tu. Perquè no hem d’oblidar que has de ser capaç de dir qui ets, explicar quina és la necessitat que cobreixes –o el tipus de problema que pots solucionar i com– i, finalment, aportar la teva proposta de valor, és a dir, el que et diferencia de la resta. I tot en unes quantes paraules.
Posi-me’n un exemple.
Si em dediqués a la comunicació, per exemple, diria: “Hola, em dic Laia Febrer i ajudo les persones a millorar la seva comunicació en deu dies amb un mètode pràctic.” Aquesta seria l’estructura d’un elevator pitch en termes generals.
Doncs sí que capta l’atenció...
D’això es tracta, que l’altra persona vulgui saber-ne més. Però no n’hi ha prou amb aquesta estructura, també s’ha de saber interpretar tot el que hem dit abans: to de veu, ritme, llenguatge corporal...
Totes aquestes habilitats es poden entrenar?
Sí, tot i que indubtablement hi ha persones a qui se’ls dona millor que a d’altres, aquesta tècnica pot practicar-se i entrenar-se sense cap problema. Especialment cal treballar el llenguatge no verbal, que és un aspecte en què massa sovint no pensem i és molt important.
Com poden contribuir els gestos a una bona comunicació?
Emfatitzen allò que diem. Si volem transmetre confiança, o seriositat, o proximitat... la manera de moure’ns ens ajudarà en cadascun dels casos. Si el cos ens acompanya ja tindrem molt de guanyat.