Marcel Planellas

“Apostar per la innovació comporta assumir incerteses”

Presentarà avui a les 19 hores a l’Ingeni Ònix Coworking d’Andorra la Vella el darrer llibre, El libro rojo de la innovación, on parla dels reptes de la gestió de la innovació a l’empresa a partir de la revisió del cas d’El Bulli.

Marcel Planellas, Professor d'Esade

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

En un moment de canvi en tots els àmbits de l’empresa, per què ha escollit el tema de la innovació?

Serà clau per a la supervivència de les empreses. No en som conscients però la mortalitat empresarial és molt alta. Poques sobreviuen els primers cinc anys. El repte és esbrinar com, a través de la innovació, són capaces d’adaptar-se.

La idea del llibre que ha escrit parteix de la revisió del cas d’El Bulli. Per què aquest exemple?

De fet, a la primera part del llibre presento l’auditoria de la innovació, una eina que proposo als directius i empresaris perquè puguin fer una revisió de les empreses. A continuació poso l’exemple d’El Bulli per il·lustrar-ho. Ells van convertir-se en líders d’innovació a través de la gastronomia.

Quina relació va mantenir amb Ferran Adrià per estudiar aquests aspectes?

A partir d’una exposició sobre la innovació d’El Bulli vam treballar conjuntament en la creació d’un qüestionari perquè les empreses se’l poguessin aplicar per saber el seu grau d’innovació. El vam provar en diverses empreses, com el grup Roca, i el vam anar afinant.

Hi ha similituds entre el món de la gastronomia i l’empresa?

Allò que m’interessava d’El Bulli era com s’ho feien per innovar. Aleshores, els millors xefs dedicaven sis mesos a crear les novetats del menú degustació. Llavors, cada any renovaven el 100% dels plats. Si això ho traslladem al món de l’empresa veurem que n’hi ha poques que renovin la cartera cada any.

A la introducció apunta que el llibre és una invitació per passar a l’acció. En quin sentit?

Hi ha llibres blancs de diagnòstic però nosaltres volíem un llibre que fos molt útil i que servís als empresaris que comencen a posar en marxa la innovació a les seves empreses.

Com han estat rebudes les seves propostes al món de l’empresa?

Tothom veu la necessitat d’innovar però hi ha un problema. Quan algú vol innovar assumeix incertesa. La tendència, aleshores, és dedicar més esforços i recursos a seguir fent els negocis habituals i menys a la innovació. Falten eines per llançar-s’hi.

Els professionals del món de l’empresa estan preparats per afrontar aquests canvis?

Jo crec que sí que ho estan. Potser els falta una empenta per llançar-se a assumir més riscos i innovar. És cert que hi ha molts mites al voltant de la innovació però també molts nivells. Una innovació podria ser portar a Andorra un model de negoci que no existeix. També s’han de defensar les petites innovacions.

tracking