Xavier Amatriain

“El sistema de recomanacions de Netflix va ser revolucionari”

Barceloní establert a Califòrnia, va treballar en el desenvolupament de l’algoritme de recomanació i personalització de Netflix, i ara està al capdavant de la seva pròpia start-up de salut, Curai. Diumenge participa a l’ironman.

Xavier Amatriain

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Preparat per a l’ironman?

Sí, em fa molta il·lusió perquè és el primer cop que prenc part a la prova d’Andorra. He participat en d’altres de similars, sobretot als Estats Units, però aquesta em motiva especialment.

Per què?

Perquè comparada amb la majoria d’altres ironmans o mitges ironman que he fet, aquesta és especialment dura pel que fa a l’altitud i el recorregut. I és un atractiu afegit.

Gràcies a vostè és més fàcil escollir el que veiem a Netflix.

Sí, vaig tenir la gran sort de participar activament en el desenvolupament d’aquest element de recomanació i personalització de Netflix, que va ser clau perquè l’empresa pogués créixer com ho va fer.

De quina època estem parlant?

Vaig entrar a la companyia fa prop de 15 anys. Aleshores Netflix només operava als Estats Units i Canadà. Quan vam posar en marxa el sistema de recomanacions va ser una cosa revolucionària, i no tan sols per a la indústria audiovisual: després es va estendre a serveis com Amazon o Facebook.

Aquesta personalització no era gens habitual aleshores.

Alguns experts van arribar a dir que s’acabava l’època de cercar a Google i començava l’era de les recomanacions personalitzades: no has de buscar coses perquè ja et venen donades.

Quin és el secret de l’algoritme?

Resumint molt, l’algoritme s’alimenta de dades gràcies a les quals aprèn de mica en mica. Aquestes dades provenen tant de tu com de la resta de persones que hi ha al servei. L’algoritme sap que, segons el que consumeixes, t’assembles a un grup de gent determinat, i per tant et recomana coses que en aquell grup també agraden.

Però a vegades rebem recomanacions que no s’ajusten del tot als nostres gustos.

Tot i que s’està avançant molt en aquest camp, cal tenir en compte que els algoritmes s’optimitzen per una mètrica que cada companyia defineix segons li convé. I els objectius de l’empresa no sempre poden coincidir amb els de l’usuari. És un tema polèmic i complex.

Fa tres anys va fundar l’start-up Curai. En què consisteix?

És un servei mèdic que de moment només està disponible en 45 estats dels EUA. El contacte entre pacient i metge es fa amb una app, i tota la interacció està supervisada per intel·ligència artificial. Amb les dades recollides, el sistema suggereix possibles diagnòstics i tractaments.

Com va sorgir la idea?

Em vaig adonar que la intel·ligència artificial no tan sols pot servir per recomanar pel·lícules o sèries, sinó que també pot millorar la vida de les persones.

tracking