Vanessa Giadas

“Si se suspèn una assignatura sembla que no se sàpiga de res”

La nova presidenta de l’associació andorrana defensa que el mètode Montessori és el futur de l’educació, en què l’alumne aprendrà a partir de l’experimentació i sense la necessitat de memoritzar tota la lliçó.

Vanessa GiadasFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Primer de tot, expliqui’m què és el mètode Montessori.

Doncs el mètode Montessori és un sistema educatiu que està basat en l’experimentació de l’alumnat.

Què implica això?

Doncs que no hi ha un llibre del qual els alumnes s’han d’amarar en què s’expliqui tot el que s’ha d’aprendre, sinó que el que es busca és que els alumnes experimentin perquè d’aquesta manera puguin aprendre.

Podria posar-me’n algun exemple?

Doncs, per exemple, es podria agafar una planta, la qual recolliríem del nostre jardí, la portaríem al laboratori, l’obriríem i la podríem mirar i estudiar per dins d’una manera experimental. Diguem que aquest és un mètode en el qual l’experimentació et fa aprendre i absorbir tot allò que s’aprèn observant i palpant. Estem allunyats dels llibres.

Hi ha alguna escola a Andorra que pugui aplicar aquest sistema?

Va començar l’Escola andorrana a fer petites pautes i algunes formacions per intentar aplicar-lo, però és veritat que és un mètode que necessita molt d’espai i que és molt individualitzat i això fa que amb el volum de nens que acostuma a tenir una escola tradicional es faci difícil aplicar-lo.

Quines tasques realitzen des de l’associació?

Nosaltres el que busquem són socis perquè a Andorra hi ha molta gent que coneix el mètode però no el pot aplicar. Sí que és veritat, però, que molta d’aquesta gent aplica aquest mètode a casa seva. Nosaltres ajudem amb formacions i material didàctic.

El sistema funciona si s’aplica a casa?

És un mètode que pot desenvolupar qualsevol, només calen fer petites formacions. És un sistema que es pot aplicar des de nadons i que es pot seguir fins als divuit anys. És cert, però, que ens falta un centre on el mètode s’implanti en totes les seves fases.

Creu, doncs, que l’educació s’encamina cap a un mètode més vivencial?

Jo crec que sí i lluitarem per això. Abans l’educació es basava molt en l’escriptura, els dictats... Ara hem agafat una tauleta, li donem a autocorrecció i després els alumnes suspenen per faltes d’ortografia. Montessori treballa amb el sistema antic: ens ensenyen a escriure de manera experiencial.

La tecnologia no hi ajuda?

Forma una part de l’aprenentatge. Com que el mètode és individualitzat el que es busca és potenciar els interessos d’un alumne i anivellar la resta d’assignatures. Ara se suspèn una assignatura i sembla que l’alumne ja no serveixi per a res.

tracking