Lola Durán

“Léger va mantenir sempre un profund compromís social”

Lola Durán, Doctora en Història de l'Art

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Què es pot veure a l’exposició?

L’exposició ens introdueix en l’obra d’un dels grans artistes del segle XX. Un pintor que avui podríem qualificar com un clàssic, però que va significar per a moltes generacions l’avantguarda i la modernitat, i també un dels grans representants del moviment cubista. I ho fa a través de dues sèries d’obres de gran importància dins de la seva creació: Els Illuminations i Cirque.

Temes fonamentals de Léger són la màquina i la natura, i el circ...

Léger arriba a París des del seu poble natal, Argentan, el 1900. En aquest racó de Normandia, l’artista havia crescut en un ambient rural, lligat a la terra i als seus cicles naturals. En arribar a París, descobreix que el temps que li toca viure és el dels canvis tecnològics i el desenvolupament de les màquines. A la gran ciutat el sorprèn la bullícia, el soroll, la velocitat, la confusió… En les seves creacions apareixen aquests dos mons, el de la naturalesa i la tradició en el qual neix i creix i que roman sempre en el seu record. I, d’altra banda, el de la màquina; en aquest sentit, és determinant l’experiència en la Primera Guerra Mundial, que suposa un impacte brutal per a l’artista. Finalment, cal afegir com a destacat el tema del circ.

Quina és la importància de Léger en la història de la pintura?

Fernand Léger ha passat a la història de l’art per la contribució en l’evolució del cubisme. Al mateix temps, és una figura imprescindible en l’art del segle XX, ja que desenvolupa un llenguatge figuratiu propi, de marcat accent volumètric, d’aparença mecànica i industrial, absolutament personal.

És una obra oberta a tothom com pretenia Léger?

És una obra per a tota mena de públic, i que ens presenta un món optimista i colorit. Podem posar com a exemple el circ; per a l’artista el circ és una successió de formes circulars que ens permet escapar de les nostres estructures rígides, de les nostres vides geomètriques. El circ és el gran espectacle, la metàfora de la vida, representa la llibertat. Al llarg de la seva vida, Léger pinta acròbates, clowns, domadors, malabaristes o cavalls, sempre en acció; per a l’artista és un desafiament expressar el frenètic moviment de l’espectacle. A més, el circ és igualitari, és un espectacle popular.

Léger creia en el poder transformador de l’art...

Léger va mantenir sempre un profund compromís social. Declarava que el seu objectiu principal era treballar perquè les persones menys formades, o amb menys possibilitats, tinguessin el camí per poder portar una vida millor, a través de l’art.

tracking