Pilar Rabassa

“Són poques les entitats amb què els joves no han treballat”

És l’encarregada de coordinar el projecte participació, actuació i servei (PAS), una iniciativa que promou el voluntariat i permet als alumnes prendre consciència dels problemes socials que els envolten.

Pilar Rabassa, Coordinadora del projecte PAS de l'Escola andorrana de batxillerat

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

En què consisteix el projecte de participació, actuació i servei (PAS)?

Es tracta d’un projecte en què participen tots els alumnes de batxillerat i consisteix a realitzar una activitat fora de l’àmbit escolar. És una iniciativa que permet als alumnes treballar valors que no es poden transmetre a través de les assignatures, amb experiències personals i interpersonals.

Exposi’n exemples concrets...

Els alumnes poden elegir diferents àmbits segons la seva motivació, i per exemple els pot interessar fer un projecte amb els padrins i actuar com a voluntaris. Allò els permet treballar valors com el respecte, l’empatia, etcètera.

Des de quan es fa aquesta iniciativa?

Ja portem cinc anys i es pot afirmar que hi ha molt poques entitats del país amb les quals els alumnes no hagin treballat. Són unes 20 hores presencials que es poden allargar durant tot el curs.

Un cas de projecte...

A alguns alumnes els ha interessat col·laborar amb Laika i han fet un conte tipus còmic i al final l’entitat l’ha publicat. A més, han fet de voluntaris per a Laika i d’altres començaran ara a treballar amb la Creu Roja, proposant activitats per fer amb els padrins.

Només es fa a l’Escola andor­rana?

Crec que hem estat bastant innovadors en haver integrat aquesta activitat com a obligatòria per obtenir el batxillerat, o sigui que la importància que donem al projecte és gran. En aquest sentit, ja hi ha escoles que també ho estan integrant als currículums. És el que a Catalunya s’anomena projectes d’aprenentatge i servei.

És una motivació per fer de voluntari posteriorment?

Sí, perquè al final del projecte han de fer una memòria que demana una valoració personal en què han d’explicar què els ha aportat. Així, veus com els alumnes aprenen coses que no aprendrien a les escoles, i molts d’ells es mostren disposats, quan siguin més grans, a donar un cop de mà a les entitats amb les quals han col·laborat. I això és precisament el que es busca, que aquesta implicació no sigui puntual i que els joves es puguin involucrar després en la vida de les entitats socials del país.

Es demostra, doncs, que els joves són solidaris?

Sí, perquè immediatament responen a allò que està passant davant de fets com ara el terratrèmol de Turquia, i una mica això és el que pretenem des del punt de vista educatiu. Fins ara l’escola tenia els aspectes socials una mica lluny i ara surt cap a fora amb projectes com aquest.

tracking