Fernando Sacasa
“Un negoci s'ha de digitalitzar sí o sí si vol ser competitiu”
Directiu de l’empresa d’assessorament Agile Compass. Aquest dimecres i dijous imparteix la formació “Transformació digital: infraestructures i habilitadors”, organitzada per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis.
En què consisteix aquesta formació?
Es tracta d’un curs especialment dissenyat per a empresaris i emprenedors que ja tenen un model de negoci funcionant, o bé que tot just l’estan encetant, i volen eines per enfocar-lo a un públic més digital.
Fins a quin punt és important digitalitzar-se?
Si una empresa vol tenir un cert protagonisme en el nou context econòmic, ha de posar-se les piles en aquest sentit. Un negoci ha de digitalitzar-se sí o sí si vol ser competitiu en el mercat actual.
Quines són les amenaces i els riscos de no fer aquest pas?
T’exposes a la competència de les empreses que sí que l’han fet. Això significa que pots perdre clients. A més, els processos que no estan automatitzats són més costosos i menys eficients, la qual cosa també suposa una pèrdua de rendibilitat.
Qualsevol tipologia d’empresa pot apostar per la transformació digital?
Qualsevol empresa de qualsevol sector pot fer-ho. Sense anar més lluny, la setmana passada vam estar al Mobile World Congress de Barcelona i just a l’estand del costat hi havia una empresa d’internet de les coses que havia ideat uns dispositius que serveixen per controlar el bestiar. D’aquesta manera, una petita explotació ramadera pot supervisar les vaques des d’un centre de comandament, una cosa que abans tan sols estava a l’abast de grans empreses.
Quines són les tecnologies més emprades en digitalització?
Per exemple el blockchain, l’automatització de processos amb intel·ligència artificial –que és la gran novetat actual–, o la internet de les coses. Són tecnologies que poden semblar molt llunyanes, però que ja s’apliquen en molts camps.
Hi ha empresaris reticents a adoptar aquestes solucions?
Sí, sovint ens trobem amb respostes com ara “quan els altres s’hagin digitalitzat, ja ho farem nosaltres”, o “sé que vaig tard, però ara mateix no m’hi puc posar”. Unes objeccions que endarrereixen una cosa que és inevitable, ja que, encara que aquestes empreses no vulguin canviar, la societat sí que ho està fent a gran velocitat.
Hi ha risc que la màquina acabi substituïnt el treballador?
Es calcula que al voltant del 60% dels llocs de feina que coneixem avui ja no existiran el 2030. Però, en paral·lel, n’hauran aparegut molts de nous. La digitalització permet alleugerar la càrrega de feina dels treballadors, però això no implica haver de prescindir d’aquests empleats, que poden realitzar tasques de caire més creatiu, per a les quals les màquines no estan capacitades.