Joana Ruiz
“Copiar un quadre és molt difícil, però també gratificant”
El Thyssen li ha obert les portes perquè copiï una de les obres de l’exposició Khrôma, l’univers emocional del color. Ha triat Salida del baile de máscaras, del pintor espanyol Raimundo de Madrazo, un dels més destacats del segle XIX.
Expliqui’ns què fa aquests dies al Thyssen, si us plau.
Hi copio el quadre de Raimundo de Madrazo Salida del baile de máscaras, exposat al museu en el marc de l’exposició Khrôma, l’univers emocional del color.
De quant de temps disposa per copiar aquesta obra?
Són quatre sessions de tres hores de durada repartides en un mes. La setmana passada va ser la segona.
Són 12 hores. Em sembla molt poc temps. Deu ser un repte majúscul.
No és fàcil, no. Quan comences a fixar-te bé en cada detall del quadre, per minúscul que sigui, t’adones que hi ha molta informació. Interpretar bé l’obra et demana un esforç d’atenció constant. Quan vaig posar-m’hi, vaig pensar: “¡Me he metido en un buen fregado!”, com se sol dir en castellà.
Des d’un punt de vista tècnic tampoc no deu ser fàcil.
És un exercici que requereix molta tècnica, per descomptat. Si no saps interpretar bé el quadre i traslladar el que veus al llenç no pots fer una bona còpia. Copiar un quadre és molt difícil, però també gratificant.
Quan va començar a pintar?
He pintat des dels trenta anys, però ara que tinc més temps m’hi puc dedicar més intensament. Mai no he deixat de fer-ho, tot i que hi ha hagut èpoques en què per diverses raons ha estat més en un segon pla.
Quines tècniques sol utilitzar?
Quan vaig començar a dibuixar, el carbonet i, per afegir-hi color, el pastel. Quan vaig agafar els pinzells vaig aprendre primer l’oli i després vaig introduir-me en l’acrílic. Ara combino les dues tècniques.
Com és que ha tingut aquesta oportunitat? No passa cada dia que un museu permeti a un artista de passar tres hores a la setmana en una sala per copiar un quadre.
És una activitat que ja es va fer l’any passat. M’ho va proposar la meva professora a l’Escola d’Art d’Andorra la Vella, l’Helena Guàrdia. Podríem triar entre copiar un quadre o interpretar-lo. Els meus companys van decantar-se per la segona opció i jo per la primera.
Quins són els seus referents artístics?
M’agrada molt l’impressionisme. Monet, Manet, Renoir...
És la primera vegada que copia un quadre?
No. De fet, ja fa 14 anys que treballo en una còpia de La Gioconda, de Leonardo da Vinci. Encara no me n’he sortit, però sempre hi torno. És una obra molt difícil de copiar perquè tothom la coneix i si t’equivoques en un detall, per petit que sigui, es veu de seguida.