Montse Pamias
“El TDAH afecta el 4% dels menors de 18 anys”
És cap del servei de psiquiatria infantojunvenil a la corporació sanitària Parc Taulí de Sabadell i el 15 de juny imparteix la conferència ‘El TDAH: més enllà del diagnòstic’. L’acte tindrà lloc al comú d’Escaldes-Engordany a les 18 hores.
Què és el TDAH?
El trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH) és un trastorn del neurodesenvolupament molt freqüent. Afecta entre el 3% i el 4% de la població en etapa educativa, és a dir, els menors de 18 anys, i incideix en dos aspectes: la conducta i l’aprenentatge. Pel que fa a la conducta, són nens que els costa estar-se quiets, parlen molt, els has de repetir les ordres constantment... Pel que fa a l’aprenentatge, els costa concentrar-se, retenir la informació, són desorganitzats…
Existeixen diferents tipus?
Sí. Hi ha un TDAH que combina hiperactivitat i manca de concentració i n’hi ha un altre que només presenta dèficit d’atenció. Aquests nens passen més desapercebuts i es tendeixen a diagnosticar més tard.
A la conferència també es tracten els resultats de la implementació del protocol TDAH a Catalunya. En què consisteix aquest protocol?
El 2015, un grup format per psicòlegs, psiquiatres, neuròlegs i persones del departament d’Educació vam posar-nos a estudiar les necessitats de qualsevol nen de Catalunya amb diagnòstic de TDAH. A partir de l’estudi vam crear el protocol amb instruments i tractaments bàsics, i vam implementar-lo a unes determinades àrees. Entre elles, la mèdica i l’educativa.
Com d’important és l’àmbit educatiu per al tractament d’aquest trastorn?
És bàsic. Per això el protocol està lligat a un altre protocol educatiu que serveix de guia als docents per saber què han de fer davant un alumne amb TDAH. D’una banda, s’esmenten signes que ajuden a la detecció del trastorn i, de l’altra, s’explica què fer un cop es té el diagnòstic per tal que els símptomes no tingui tantes conseqüències en l’àmbit educatiu.
Què poden fer?
Fer seure aquests alumnes a primera fila, deixar-los espai per sortir a mitja classe, fraccionar les preguntes en qüestions curtes per millorar la capacitat atencional…
Quins han estat els resultats de la implementació del protocol?
En el tema educatiu encara no tenim resultats. En el mèdic, s’ha demostrat que estem tractant i medicant millors els pacients amb TDAH.
El TDAH té cura?
No. És un problema del desenvolupament del cervell i els fàrmacs no serveixen per curar-lo. Ara bé, si s’ajunta amb un correcte tractament de millora de la capacitat de concentració i de moviment es poden corregir alguns dels aspectes que presenta el trastorn i l’evolució pot ser molt bona. Hi ha pacients que a l’edat adulta ja no necessiten medicar-se. N’hi ha altres, en canvi, que sí que ho necessiten. Depèn.