Kike Herrero

“No sabem si la vida al planeta Terra és l'única”

És un apassionat de les estrelles i és el director tècnic de l’Observatori del Montsec. S’encarrega del telescopi Joan Oró, el més gran i equipat de Catalunya, i es dedica a la recerca dels exoplanetes i de les estrelles.

Kike Herrero, Astrofísic de l'IEECKIKE HERRERO

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Com definiria que és l’astrofísica?

És molt ampli. És la ciència que estudia els astres i, per tant, l’univers. Estudiem les coses tant properes com llunyanes, des dels asteroides fins als orígens de l’univers i les galàxies més llunyanes. És la meva passió des de petit. Al públic general li genera molta curiositat i inspiració. Però per dedicar-s’hi es necessita molta vocació.

Quina feina fa a l’Observatori?

En soc director tècnic. És una infraestructura que gestionem des de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya. En concret, m’encarrego del telescopi Joan Oró. Som un equip d’enginyers i astrònoms que utilitzem i desenvolupem aquesta eina i que treballem a còpia d’observacions i projectes de recerca que encarreguen astrònoms de tot el món. Agafem dades sobre el camp de l’astrofísica, les estrelles, les galàxies, els forats negres, els exoplanetes, entre altres.

Què és un exoplaneta?

De planetes, a l’univers, abans en coneixíem únicament els del sistema solar, des de Mercuri fins a Neptú. Els exoplanetes o els planetes extrasolars són aquells que giren fora del sistema solar i al voltant d’altres estrelles. Moltes són semblants al sol, més grans o més petites, però també són en un sistema similar.

Per què hi donem tanta importància, a la vida més enllà?

És una de les grans preguntes que sempre hem tingut, des de fa segles. L’astronomia sempre ha anat desviant el pensament que la Terra és el més important. Això va comportar moltes altres qüestions: n’hi deu haver d’altres? Són similars? Totes aquestes són preguntes transcendentals, com quan Galileu va descobrir que la Terra gira al voltant del Sol i no a l’inrevés, com s’havia concebut sempre.

Existeix molta especulació al voltant d’aquest tema.

Bé… Nosaltres som una ciència. Treballem amb dades, fets i observacions. Nosaltres sempre posem els números sobre la taula. Coneixem al voltant de cinc mil planetes i sabem que molts són semblants a la Terra i podrien tenir les mateixes condicions. Això fa pensar que la vida podria ser en molts dels altres planetes. No sabem si la vida al planeta Terra és l’única.

Creu que hi ha vida a l’espai?

La ciència afirma allò que s’observa. El que sí que podem dir és que a la Via Làctia hi ha unes dues-centes mil milions d’estrelles, més grans o més petites. Hem descobert que la majoria tenen planetes i molts són semblants a la Terra, i que podria haver-hi aigua líquida. Així doncs, és difícil pensar que el que ha passat a la Terra només ha passat aquí.

tracking