Jordi Ascensi

“El temps de convalescència és més agradable amb Alexa”

És el responsable de la prova pilot de l’AR+I i el SAAS a la unitat de convalescència del Cedre per estudiar com la tecnologia pot ajudar els pacients, en concret a través de l’assistent virtual Alexa.

Jordi Ascensi, Coordinador de tecnologia de l'AR+IAR+I

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Com neix la idea de posar en marxa aquest dispositiu intel·ligent?

Una de les nostres funcions és la prospecció de tecnologia i un dels exercicis que fem és veure com aquesta pot tenir alguna utilitat dins d’Andorra. I en aquest cas concret vam parlar amb l’empresa Yasyt Robotics, que ha creat el dispositiu, i el SAAS va provar aquest suport a la convalescència.

En què consisteix exactament?

L’ús d’aparells de veu per donar serveis d’assistència mèdica o sanitària és una cosa relativament nova. Tot i això, l’empresa que ho promou ja té experiència en un parell d’hospitals, on estan fent proves. Creiem que aquesta tecnologia pot tenir sentit en la situació que està Andorra ara i cal provar si funciona o no. D’aquesta manera, el SAAS fa una recerca mèdica sobre si els assistents de veu serveixen dins del marc sanitari, i nosaltres fem una recerca sobre els paradigmes ètics que obren aquestes tecnologies.

La prova pilot té una durada d’un any, i després què?

Cal veure si aquesta tecnologia funciona realment en el nostre context assistencial, i després si podria servir també en altres àrees diferents, ja que també hi ha persones, per exemple, que estan fent convalescència a casa. A més, es tracta també de veure si aquesta tecnologia ajuda en l’àmbit sanitari per tal que el SAAS faci un concurs públic, si així ho creu convenient.

Quins són els objectius concrets de la iniciativa?

El principal objectiu, en la part mèdica, és veure si el temps de recuperació que tenen aquests pacients es redueix i també si hi ha una millora qualitativa. Per un altre costat, s’ha de veure si aquesta eina serveix per millorar la prestació de serveis, reduir els costos o complementar el personal assistencial. També s’ha de determinar si aquesta tecnologia, tal com l’estem implantant, és èticament correcta o no, ja que no s’ha d’oblidar que aquesta és una eina d’intel·ligència artificial.

Quins són els beneficis per als pacients?

L’entreteniment n’és un, que fa que el període de convalescència sigui més agradable, i hi ha també unes rutines d’exercici que pot demanar el mateix pacient. També serveix per fomentar unes rutines de benestar, ja que per exemple es pregunta al pacient “com has dormit avui?”, “has begut aigua?” o “vols pregar?”.

Un perill és la reducció de llocs de treball?

La nostra idea a priori és que aquesta sigui una eina que complementi el personal assistencial, però és cert que també fem una recerca ètica sobre si aquesta tecnologia està pensada per substituir la gent.

tracking