Simulacre de rescat de la Copa del Món de Grandvalira

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Així, una vintena de persones, entre tècnics de Grandvalira, pisters, metges de les pistes i del SUM, i bombers del Grup de Recerca i de Muntanya, han participat aquest dilluns al matí en un simulacre de rescat en alta muntanya, perquè tot sigui "el més ràpid i segur possible" en cas d'accident d'algun dels esquiadors participants a la competició, ha explicat el director de cursa, Sergi Francisco. Per les condicions tècniques de la pista Àliga, amb molt pendent i condicions de neu dura, cal treballar per "agilitzar al màxim les evacuacions", que sempre es faran en helicòpter precisament perquè és el sistema més ràpid, tal com ha informat Jordi Pujol, cap de cursa de Grandvalira 20016.

Des de la pròpia Federació Internacional d'Esquí (FIS), molt exigent amb tots els estàndards de qualitat, es demana una completa coordinació de la seguretat en cas d'accident d'alguns dels esquiadors que hi participen. Per aquest motiu aquest dilluns al matí s'ha realitzat in situ un simulacre de rescat en alta muntanya. Malgrat tractar-se d'una pista d'esquí les condicions de l'Àliga, "difícils, amb neu dura" i amb fort pendent, ha exposat el cap de cursa Grandvalira 2016, Jordi Pujol, fa que se l'hagi de considerar com una evacuació de risc que requereix la presència del Grup de Rescat de Muntanya (GRM) dels Bombers. El mateix ha volgut destacar el responsable del GRM, Òscar Santos. Santos també ha explicat que l'helicòpter és la via més ràpida per al rescat i que "malgrat no és molt complicada la zona" s'ha d'anar amb molta cura pel gran volum de gent que hi haurà durant la cursa.

Per tot plegat, en una evacuació en cas d'accident cal la coordinació d'una vintena de persones entre tècnics de Grandvalira, pisters, metges de les pistes i del SUM, i els propis Bombers. Durant el simulacre d'aquest dilluns s'ha treballat per millorar la coordinació entre tots ells. Pujol ha explicat que el protocol a seguir comença per "l'avís del director de la cursa, que la para". Un cop parada s'activen els pisters, i els pisters activen als metges, que a la vegada activen el GRM, els encarregats de l'helicòpter. "A partir d'aquí comença el rescat", ha plantejat.

Precisament el director de la cursa i també metge, Sergi Francisco, ha manifestat que estan treballant per poder ser "el més àgils possible dins la seguretat màxima dels competidors". Aquest temps d'evacuació sempre dependrà de la gravetat i de la zona on ha caigut l'esquiador, però s'hauria de situar al voltant dels vint minuts, ha afegit Pujol.

Pel que fa al trasllat en helicòpter, es farà a l'Hospital Nostra Senyora de Meritxell i allà s'avaluarà la gravetat de l'esquiador i si se l'ha d'evacuar fins a un hospital més especialitzat de fora del país.

L'anècdota del simulacre d'aquest dilluns s'ha donat en plena actuació a la pista Àliga. El metge que simulava tot l'operatiu s'ha començat a trobar malament i se l'ha hagut d'evacuar en helicòpter (de veritat), fins l'hospital. Tot ha quedat en un ensurt però ha obligat a repetir tota l'operativa.

"No patim per la suspensió de la prova"

Finalment, i en relació a les poques previsions de neu i fred pels propers dies, Pujol ha assegurat que aquests factors meteorològics no haurien d'afectar la celebració de la Copa del Món. "Som optimistes, no patim per la suspensió de la prova", ha manifestat, tot i que mai es pot descartar res: "pot nevar, pot fer vent i es pot suspendre per un altre motiu", ha conclòs.

tracking