detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Una persona s’ha accidentat mentre esquiava sola, fa una bona estona que és al ras i ha patit hipotèrmia. Una altra ha començat a trobar-se malament en ple descens, amb un fort dolor toràcic que podria ser un infart. Un altre esquiador, que no porta casc, ha patit un traumatisme cranioencefàlic després d’una caiguda. Finalment, un altre ha impactat contra un arbre i té diversos politraumatismes. Aquests són els quatre casos que els pisters socorristes de l’estació de Pal-Arinsal i onze professionals del SUM, entre metges, infermeres i tècnics d’emergències, van atendre ahir al matí en un simulacre organitzat pel SAAS al pic del Cubil, a tocar del camí superior de la pista de la Tossa del camp de neu massanenc. La pràctica consistia en dos rescats simultanis amb helicòpter. Després d’una primera intervenció per part del personal de pistes, els membres del SUM?arribaven al lloc amb l’aeronau per atendre la víctima in situ i fer el posterior trasllat fins a l’hospital. Cap dels equips coneixia prèviament a quina situació s’havia d’enfrontar. “Es tracta, en casos de ferits greus, de reduir al màxim el temps de trasllat fins l’hospital”, va explicar Xavier Bertran, coordinador dels tècnics de transport sanitari del SUM. “Hem de ser nosaltres els que recollim el ferit directament a l’estació, en lloc que els pisters el baixin al centre mèdic i després el traslladin a l’hospital”, va afegir. La durada del rescat es pot reduir considerablement, en més de mitja hora, passant de 90 a 60 minuts el temps transcor­regut des que es dóna el primer avís fins que el ferit és a l’hospital. “Estem parlant de casos en què el temps és vital per a la supervivència de la víctima, o per evitar l’agreujament de les lesions”, va ressaltar el responsable del servei d’urgències. “Quan el pister troba un ferit i el cas sembla greu avisa el centre mèdic directament, i es fa tot el possible perquè el metge de l’estació pugi al lloc”, va assenyalar Joan Puey, cap de pistes de Pal-Arinsal. I hi va agregar que “en casos evidents que cal que vingui l’helicòpter, cal que el pister avisi directament el SUM i que es posi en contacte amb el metge coordinador de l’operació”. Puey també va subratllar la importància que els esquiadors que són testimonis d’un accident sàpiguen com actuar en aquests casos. “Cal mirar la balisa de la pista per saber el número de tram, avisar en el remuntador més proper i, si es pot, donar indicis de les possibles lesions”. El cap de pistes va ressaltar que cal facilitar informació el més acurada possible sobre la localització exacta on ha tingut lloc el succés, per tal de facilitar al màxim les tasques de desplaçament.

tracking