El preu dels carburants, a nivells del 2009

En aquests moments omplir el dipòsit costa entre tres i sis euros menys que fa un any

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El preu dels carburants està actualment a nivells de l’any 2009. Ho afirma l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants, que constata la baixada de preus del sector, que va experimentar una davallada del 15,4% l’any passat i va contribuir significativament en la caiguda del 0,9% de l’índex de preus al consum (IPC) del 2015. El president de l’entitat, Ramon Visent, va assegurar que els actuals preus tant pel que fa al gas­oil com a la benzina no es veien des de fa sis anys, però va voler destacar la variabilitat dels valors. “No hi ha cap tipus d’estabilitat”, va manifestar, i va argumentar que els preus van pujant i baixant i que ara, per exemple, fa una setmana que s’estan incrementant. Amb tot, va voler deixar clar que “el preu encara és baix”. En aquests moments el litre de gasoil al Principat oscil·la entre els 0,75 i els 0,78 euros, així que omplir un dipòsit de 45 litres costa 33 euros, sis euros menys que fa exactament un any. En el cas de la benzina de 95 octans, que oscil·la entre l’euro i 1,04, la caiguda és menys significativa. Omplir el mateix dipòsit costa 45 euros, tres menys que fa un any. El desembre passat la importació de carburants va ser de 18,45 milions de litres, que suposa que no hi ha variació percentual respecte al mes de desembre de l’any anterior. En canvi, pel que fa a les dades acumulades de tot l’any 2015, la importació de carburants va ser de 175,64 milions de litres, xifra que suposa una variació positiva del 0,6% respecte als 174,61 milions de litres importats durant el període anterior. En tot l’any es van introduir un total de 175.640.250 litres de carburant, els mateixos que fa dues dècades. Concretament cal remuntar-se a l’any 1996 per trobar un període en el qual s’introduïssin menys litres que els que van entrar el 2015. Unes xifres que, segons Visent, confirmen la caiguda que s’està vivint en el consum de carburants des del 2005. La importació de fuel de calefacció, per exemple, ha experimentat una davallada del 28% des de llavors. La caiguda del gasoil de locomoció se situa en un 7%. En aquest sentit, pel que fa als motius de la davallada, Visent va apuntar dues causes. Una de general provocada pel descens del consum als països emergents i una de nacional provocada per les altes temperatures d’aquest hivern. Segons va apuntar, “hi ha més producció que demanda al mercat perquè els països emergents no consumeixen com s’esperava”. En aquest sentit, va concloure que “sobra producte al mercat”, i va destacar que “les companyies multinacionals estan perdent molts diners”. Respecte al Principat, el consum ha baixat perquè no ha fet fred. Visent va subratllar que “estem entrant menys carburant perquè es gasta menys sobretot pel que fa a calefaccions”. Segons va indicar, “s’ha notat moltíssim en la calefacció” perquè “fa menys fred i la gent té més noció de l’estalvi”. A més, també va assenyalar que “les calderes d’ara consumeixen menys que les d’abans” i “els edificis estan aïllats i no cal escalfar tant”. Per tot plegat, veu “lògica” la baixada del consum.

Estalvi per als transportistesEl gerent de l’Associació de Contractistes d’Obres (Acoda), Víctor Filloy, va lamentar que, en relació amb la baixada del preu del barril, la caiguda del preu del litre de combustible no ha estat tan significativa. Malgrat això, Filloy reconeix que “la caiguda de preus està beneficiant tots els professionals per a qui l’ús del carburant és significatiu, des dels que s’encarreguen del transports de passatgers fins als de mercaderies”. Sens dubte, “és un estalvi econòmic que si es manté podria tenir una influència positiva per a la seva economia”.

tracking