L’aire es deteriora amb la millora econòmica

L’increment del trànsit per les relacions socioeconòmiques i els turistes en rebaixen la qualitat

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La qualitat de l’aire d’Andorra es va deteriorar “lleugerament” l’any passat. I ho va fer, segons va explicar el director general de Medi Ambient, Marc Rossell, per l’increment de l’activitat socioeconòmica. Una recuperació que va comportar un major volum de desplaçaments motoritzats interns (turismes i repartiment de mercaderies) i els relacionats amb l’augment de l’entrada de visitants. Les emissions de contaminants dels vehicles combinades amb les de les calefaccions domèstiques estan darrere del deteriorament de la qualitat. Rossell, que va presentar el balanç de l’any passat en la roda de premsa posterior al consell de ministres, va recordar que malgrat el lleuger deteriorament respecte al 2014, la qualitat de l’aire es manté en bons nivells. Va explicar que durant el 2015, el 89% del temps la qualitat va ser excel·lent o bona, el 9% va ser regular i el 2% va ser dolenta o deficient. “L’any passat hi va haver 41 hores amb una qualitat de l’aire deficient”, va explicar al director general de Medi Ambient, que va sumar les condicions climàtiques que es van registrar durant l’any a la millora de l’economia per explicar l’empitjorament. “La inversió tèrmica a l’hivern provoca bosses d’aire més estables que en deterioren la qualitat”, va indicar Rossell. L’increment de les emissions que provenen del trànsit i de les calefaccions va provocar que l’any passat s’incomplís la normativa en superar els valors límits o de referència per al diòxid de carboni en zones properes al trànsit. Uns nivells que són més desfavorables els dies laborables que no pas els caps de setmana, i a primera hora del matí i durant la tarda. Les zones de les poblacions de Canillo i la Massana travessades per la carretera general i les que tenen més trànsit d’Andor­ra la Vella, Escaldes-Engordany i Sant Julià són les que van enregistrar nivells més desfavorables de diòxid de carboni. Les zones properes al trànsit d’Ordino i del Pas de la Casa van presentar nivells que complien la normativa. La resta de contaminants (diòxid de nitrogen, diòxid de sofre, monòxid de carboni, les partícules inferiors a 10 micres, les inferiors a 2,5 micres i l’ozó) sí que van complir la normativa en totes les zones afectades pel trànsit. En el deteriorament de la qualitat de l’aire en destaca l’increment de la majoria de contaminants respecte de fa dos anys, després que el 2013 fos el dels millors resultats de la dècada. El 2006 va ser el pitjor. De cara a la millora dels nivells, Rossell va especificar que les properes actuacions seran aprovar l’estratègia de medi atmosfèric per al període 2016-2020, fomentar el vehicle elèctric, potenciar mesures d’eficiència energètica i impulsar els projectes de cogeneració.

INTERCANVI FISCAL AUTOMÀTIC

El Govern està treballant en el projecte de llei que regularà l’intercanvi automàtic d’informació en matèria fiscal. Una normativa que, com va avançar ahir el Diari, exclourà els plans de pensions. El portaveu del Govern, Jordi Cinca, va preferir no donar ahir més detalls en la roda premsa posterior al consell de ministres, i només va assenyalar que l’executiu està buscant la legislació que “millor s’adapti a les necessitats del país i que estigui dins dels marcs dels convenis internacionals a què estem adherits. Per Cinca, dins de l’homogeneïtzació de marcs fiscals internacionals “es vol que la d’Andorra continuï sent una plaça financera atractiva”.

tracking