L’empresariat insta a trobar solucions contra les cues
Consideren que donen mala imatge al país i demanen solucions per intentar evitar-les
El cap de setmana passat va tornar a ser extraordinari respecte a l’entrada de vehicles. Ho certifiquen les xifres de Mobilitat. Des de la nit de dijous (divendres era festa a Barcelona) fins diumenge van entrar 46.300 vehicles, 31.800 per la frontera del riu Runer i 14.500 per la del Baladrà. Un 7% més de vehicles dels que entren en un cap de setmana tipus d’un mes de febrer entre les dues fronteres i un 10% més a la de Sant Julià. Els 12.500 vehicles que van entrar dissabte de la setmana passada per la frontera del Runer estan molt a prop dels que van accedir el dia més fort del pont de la Puríssima (13.000). Des de Mobilitat s’assegura que des de Nadal les entrades de vehicles dels següents caps de setmana han estat superiors a les de la temporada passada. Més visitants i més pernoctacions, però també cues i més cues. Unes retencions quilomètriques de sortida que diumenge passat van durar gairebé deu hores i també de pujada i de baixada de pistes que preocupen, i molt, hotelers i empresaris. “No pot ser que un país turístic es col·lapsi cada cop que hi ha un volum important de visitants”, assenyalava Oscar Julian, portaveu de la Unió Hotelera. “No podem veure de manera positiva les cues per molt que això signifiqui que arriba molta gent”, va exclamar, per afegir que “una retenció no és la millor visió que un turista es pot endur del país, ja que ningú vol estar deu hores fent cua”. La presidenta d’Autèntic Hotels d’Andorra (AHA), Cristina Canut, té una visió més optimista. “Les cues són un inconvenient depèn com t’ho miris. Estic contenta perquè això significa que augmenta el nombre de turistes”, va assenyalar. “Eliminar les cues del tot és impossible.?Passa aquí, a Barcelona i a qualsevol altre lloc”, hi va afegir, per matisar que “som un país turístic i hauríem d’estar preparats per rebre tot aquesta gent i evitar el col·lapse”. També hi ha preocupació entre els empresaris. Des de la Confederació Empresarial (CEA), el president, Xavier Altimir, va dir que “les cues són incòmodes, però sempre n’hem tingut. Són quaranta anys amb el problema”. Creu que les retencions no són contraproduents per a l’economia –“si no ho van ser al passat ara tampoc”–, i alerta que “tot i que de cues n’hi ha hagut sempre, no ens podem conformar i s’hauria d’intentar millorar”. El president de la Cambra de Comerç, Marc Pantebre, va alertar que les cues, si continuen setmana rere setmana, poden tirar enrere la gent. “Podem acabar morint d’èxit”, va assenyalar, mentre va indicar que “més enllà de valorar si són positives o negatives, cal valorar si les cues són evitables o inevitables”. Pantebre considera que darrere els problemes de trànsit hi ha la pròpia xarxa de carreteres del país, que “absorbeix el que absorbeix. El president de la Cambra no entén, per exemple, que encara no s’hagin acabat les obres que s’estan fent a pocs metres de la frontera sud. Posa com a possible solució finalitzar la variant de Sant Julià. “No estic dient que la Cambra demani que s’acabi, però s’ha d’intentar trobar solucions”. “Les cues ara es formen al pas per Sant Julià”, explica Altimir, “i això evidencia que s’havia d’haver dut a terme la segona fase del vial”. La CEA considera que aquesta obra, a més d’alleugerir el trànsit, ajudaria un sector econòmic tocat per la crisi com és el de la construcció. Quant als hotelers, Canut reconeix que el vial és una possible solució, però recorda que “es farà quan hi hagi diners”. Des de la UHA no es vol donar cap solució. “Mobilitat és qui ho ha d’analitzar i proposar solucions”, diu Julian.
CUES ANANT I TORNANT DE PISTES
Ahir es van formar cues quilomètriques tant d’anada com de tornada de pistes. Al matí hi va haver retencions a Encamp de 9 a 11.15 hores i d’una hora a la Massana, i a la tarda es van formar 2,5 quilòmetres de cua fins a la cruïlla d’Erts. També n’hi va haver a Canillo, Soldeu i Encamp, de 16.30 a 19.20 hores.