Esdeveniments esportius per un màxim de 3,4 milions
Camp afirma que s’ha tocat “sostre” amb els 3,4 milions invertits en competicions l’any passat
“No podem créixer més en esdeveniments esportius. En una estratègia turística no tot és això”, va afirmar ahir en la primera sessió del Congrés Mundial de Turisme de Neu i de Muntanya justament dedicada al turisme esportiu. Camp es va defensar en dades: en els darrers quatre anys la partida per exemple destinada a comunicació en els mercats d’origen s’ha reduït un 30% (tot i ser “tant o més important que els esdeveniments”, va remarcar) perquè el pressupost dedicat a l’organització de proves esportives ha crescut exponencialment. Del 2011 al 2015, s’ha multiplicat per cinc, passant dels 800.000 euros als 3,4 milions. És per això que Camp, davant d’un públic format per experts i interessats del sector turístic de tot el món, va posar de manifest que cal “mesurar molt bé quin és l’impacte dels esdeveniments” i va apostar per “potenciar l’oferta permanent” de manera que les competicions “vagin lligades a l’oferta com a destinació d’oci”. Així, va advocar per un model basat en una bona oferta en turisme de muntanya enriquida amb esdeveniments esportius sempre que “ens els puguem finançar”.
9 milions de visitants el 2020Camp, que va pronunciar el discurs d’inici de la sessió dedicada al turisme esportiu com a oportunitat per a les destinacions de muntanya, va exposar que l’objectiu del Govern és arribar als nou milions de visitants l’any 2020, és a dir créixer un 12% en nombre d’excursionistes i un 21% en nombre de turistes. Una meta “assumible”, a parer del ministre, tenint en compte que del 2011 al 2014 es van arribar als 7,9 milions de visitants –5,4 dels quals que no pernocten–. Objectiu “ambiciós però realista”, segons Camp, i que està per sobre del creixement turístic mundial. Segons l’Organització Mundial del Turisme, la pujada serà del 3% en els propers cinc anys, mentre que el creixement que preveu el Govern és del 4%. La via, va apuntar Camp, serà millorar l’oferta turística del país i anar a buscar el visitant amb poder adquisitiu. “El turista de gamma alta és el que ens falta a Andorra”, va dir, ja que ara “tenim un turisme no de low cost però sí de classe mitjana”. El cap de Govern, Toni Martí, va destacar en el discurs d’obertura del congrés que el creixement turístic va ser del 13% el 2015 i va posar de manifest “Andorra rep més de 100 cops la seva població durant l’any”. En aquest sentit, va assenyalar que “el turisme segueix sent el pilar econòmic indiscutible del Principat” i va remarcar que el sector s’ha de “renovar constantment per oferir noves possibilitats” i va indicar que “el gran repte que tenim és desestacionalitzar el sector”. El secretari general de l’OMT, Talib Rifai, va afegir que “Andorra és un gran exemple” de l’evolució del sector i del creixement que experimentarà, amb fins a 1.800 milions de persones viatjant arreu del món l’any 2020.
ELS CRÍTICS AMB EL CIRQUE CAUEN EN ELS "TABÚS, ELS CLIXÉS I ELS APRIORISME·
Camp es va mostrar molt crític ahir amb els actors del sector que desaproven esdeveniments com el Cirque du Soleil per considerar-los massa multitudinaris i associats al turisme low cost. El ministre va assegurar que els crítics de l’espectacle Scalada Vision que se celebrarà al juliol amb una capacitat de fins a 5.000 persones per funció cauen en “els tabús, els clixés i els apriorismes”. “Em sap molt de greu que hi hagi persones representants d’associacions turístiques del país que opinen sense haver-se mirat els informes” que, va recordar, demostren que “el 80% de persones que van al Cirque pernocten entre dues i tres nits i es gasten de mitjana 100 euros al dia”. “El que diuen no és cert”, va etzibar, i va reiterar que el turisme associat al circ “no és low cost, és turisme de classe mitjana i alguns de classe alta”. Així mateix, va subratllar que el Cirque “aporta un plus a l’estiu” i va afegir que “si no el tinguéssim no hi hauria hagut els creixements dels últims anys”.