Sis joves acaben el pla d’inserció laboral
Dels vint inscrits el 2015, catorze hi van acabar renunciant, tres van començar a treballar i tres més van seguir estudis
El gener del 2015 arrencava el primer pla Focus, un projecte dissenyat pel Govern per tal de millorar les competències de joves d’entre 16 i 20 anys sense un títol acadèmic en haver abandonat l’escola i amb dificultats d’inserció laboral. Es tractava de minimitzar al màxim el fenomen ni-ni. Ho va fer com a prova pilot i amb 20 inscrits, 10 noies i 10 nois, amb edats compreses entre els 16 i els 18. Una part important feia entre sis mesos i un any i mig que ni estudiaven ni treballaven, segons va detallar el Govern. Però només 6 van acabar el programa, obtenint el corresponent certificat d’aptitud ocupacional que els donava dret a signar un contracte laboral de sis mesos en el marc del programa de foment de la contractació de l’executiu (ja sigui en administracions, parapúbliques o en empreses, que es beneficiaven de subvencions). D’aquests sis únicament tres van optar per començar ja a treballar. Tres més van decidir continuar estudis per assolir el graduat escolar. Els catorze restants no van acabar culminant el programa per motivacions diverses: cinc perquè van trobar feina per mitjans propis, cinc més en continuaven buscant, un va seguir preparant-se per lliure per obtenir el títol de graduat i tres van abandonar acte seguit d’haver començat per falta de motivació. A final del mes de gener passat va començar la segona edició del pla Focus. Ho va fer amb una participació una mica menor (17 inscrits, dels quals hi ha una majoria de 13 nois per 4 noies i que també tenen entre 16 i 18 anys). La majoria va arribar des de les escoles de procedència (11). Tres més ho van fer des de l’Aula Taller, el recurs pedagògic del ministeri d’Educació per formar els alumnes amb problemes per seguir el currículum normal, dos els va derivar l’àrea de menors del ministeri d’Interior i el darrer va acudir pel ministeri de Salut. Focus és un programa conjunt dels ministeris d’Educació i Interior, Ocupació i Afers Socials, que pretén dotar d’un marc formatiu els inscrits que millori les seves capacitats per inserir-se al mercat laboral amb èxit, així que s’hi treballen des d’habilitats socials fins a matèries pròpies de l’escola com ara el càlcul. En la primera edició algunes de les activitats que van dur a terme els inscrits van ser des de preparar-se per fer un currículum fins a presentar-se a una entrevista, acudir a empreses de diversos sectors per conèixer in situ els diferents perfils professionals o dur a terme projectes com ara un reportatge audiovisual o realitzar un càtering. El projecte també consta de pràctiques en empreses i, de fet, algun s’hi va acabar quedant amb contracte, segons va informar l’executiu. Als inscrits també se’ls imparteixen continguts d’àrees instrumentals per part de professorat de formació professional durant tres hores setmanals.