El personal del comerç suspèn en l’atenció al client
La diagnosi del pla estratègic de turisme detecta mancances en l’atenció al client, la professionalitat, la innovació i la presència de marques de luxe
En aquest sentit i amb tota la informació recollida en el treball dut a terme per les empreses Intueri i Cushman&Wakafield, s’han posat de manifest les diferents fortaleses, debilitats, oportunitats i amenaces del sector. I una de les principals conclusions que s’han posat sobre la taula és que se suspèn en l’atenció al client, en la formació del personal, en la innovació i en la presència d’oferta de productes de luxe. “Andorra està molt ben posicionada en preu, però no n’hi ha prou. Si vols competir en l’àmbit internacional ho has de fer pel que fa a excel·lència i això és qualitat de servei, gamma variada d’oferta de productes, però també cal un entorn de dinamització i una oferta cultural i atractiva que faci que sigui atractiu el comerç”, va detallar el ministre de Turisme, Francesc Camp, remarcant que “hem de ser conscients que tenim mancances si volem ser una referència mundial. I no és només el comerç, sinó també tot l’entorn”, ja que “a les grans places comercials europees la gent no hi va només a comprar”. És per això que va deixar clar que “si volem créixer hem de ser més ambiciosos amb l’oferta cultura i esportiva. Uns elements que dominen a la perfecció ciutats amb les quals s’ha comparat el Principat, com ara París, Londres, Barcelona, Milà i Luxemburg.
BalançLa directora d’Intueri, Maria Segarra, va destacar que entre els punts forts hi ha “una oferta molt variada, amb una gran densitat i concentrada en una àrea molt accessible”, explicant que també afavoreixen elements com ara l’especialització en sectors com l’esport, la moto o la farmàcia. A més, també va posar en relleu “un intangible” com és el fet que “Andorra s’associa a comerç, botigues i experiència de compra”. Tot plegat, en un “entorn de seguretat”. Ara bé, pel que fa als punts febles va apuntar, per exemple, deficiències en l’atenció al client, una problemàtica especialment present al Pas de la Casa, i la professionalitat del personal del sector. Camp va remarcar que “no és un problema homogeni en tot el país”, i va admetre que els empresaris tenen dificultats per trobar personal qualificat. En aquest sentit, va indicar que “hi ha un repte de l’administració pública. La Cambra està fent molta formació, però haurem de treballar més en aquest sentit”. Segarra també va assenyalar el fet que fa anys “Andorra havia estat un referent en innovació” i ara s’ha perdut. Amb tot, va apuntar que hi ha empreses que hi comencen a treballar i considera que és un punt a reforçar per tal de “diferenciar-te d’altres destins propers”. En aquest sentit, va assegurar que “una eina important és tenir bons professionals i bon personal, i crec que hi ha molta feina a fer”. També es va assenyalar la problemàtica dels espais buits. Considera que no és tan important el percentatge, sinó “l’impacte que tenen en el continu comercial”. Així doncs, es recomana buscar solucions per millorar l’aspecte dels locals buits o dels edificis en mal estat, a més de treballar per millorar la retolació i els aparadors que s’ha detectat que molts comerços no tenen prou ben treballats. Pel que fa a l’oferta de productes, falta consolidar la gamma alta, destinada a clients de luxe. “És una cosa que ja sabíem i tenim camí per recórrer”, va destacar Camp. I és que va indicar que mentre que a les grans destinacions un 70% de les marques són internacionals, “a Andorra estem prop del 25% o el 30%”. El ministre també va admetre que caldrà treballar més de manera conjunta entre les associacions de comerciants i les administracions, per tal d’afavorir les campanyes comercials, tot i que cal tenir presents les especificitats d’algunes zones. Francesc Camp va explicar que es preveu que el mes de maig es pugui tenir el treball tancat amb les mesures de xoc que es podrien implementar a partir del 2017. Amb tot, no va descartar que de cara a Nadal es pugui prendre alguna mesura. Abans s’haurà de definir el pressupost, que ja va avançar que pot ser important si es volen canvis de gran abast.
A FAVOR
-L’oferta està concentrada en el continu comercial i es cobreixen tots els segments.
-s’és molt competitiu pel que fa a preu gràcies al diferencial impositiu.
-La marca andorra s’associa a compres i en molts casos és el primer motiu de visita.
-Presència de botigues especialitzades (esport, motos o farmàcia), que a més compten amb molt d’estoc i totes les referències.
EN CONTRA
-Absència de marques de referència que ofereixin innovació.
-Manca de botigues per a clients de luxe.
-Falta d'espais de lleure per complementar l’oferta.
-Deficiències en l’atenció al client, sobretot en el sector de l’electrònica i molt concentrat al Pas.
-Calen millores a l’espai urbà i també per evitar l’impacte dels locals buits i edificis en mal estat.