Dos compradors el primer dia del pla Engega

Els concessionaris estimen que amb ajuts els vehicles elèctrics competiran amb els de benzina

48377.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els concessionaris de vehicles del país han rebut amb bons ulls les ajudes del pla Engega, per al foment de la compra de vehicles elèctrics i d’híbrids endollables. Només en les primeres 24 hores posteriors a la presentació del programa, que entrarà oficialment en vigor la setmana vinent, ja es va acordar la venda de dos vehicles híbrids endollables, segons ha pogut saber el Diari. L’objectiu de l’executiu és arribar a la setantena dels cent per cent elèctrics abans d’acabar l’any. “Creiem que el pla Engega en pot incentivar la venda. De fet ja n’he venut dos”, explicava Carles Porté, del concessionari Seuwagen, a Santa Coloma. En concret es referia a dos models del Volkswagen Golf GTE, un híbrid endollable amb un preu de mercat d’uns 39.000 euros. Amb els 9.000 euros del pla Engega, queda per aproximadament 30.000. “Els dos clients miraven un dièsel convencional, però com que hi ha les ajudes per al Golf GTE el preu acaba sent molt similar i, per la reducció de combustible, a la llarga compensa”, argumentava Porté. Joan Aleixendri, responsable de Cars Pyrénées, també va rebre de bon grat els ajuts de l’executiu. Tot i que encara no havia tancat cap venda, les primeres sensacions eren positives: “Ja han vingut tres clients a interessar-se per cotxes elèctrics: dues empreses per a la Citroën Berlingo elèctrica i un particular per al Citroën E-Mehari que surt el mes vinent”. Precisament el cas de la furgoneta Berlingo és un dels paradigmàtics dels beneficis de l’ajuda governamental. El model dièsel té un preu d’uns 12.000 euros en la versió que ofereix unes prestacions similars a la de la vessant elèctrica, que costa uns 25.300 euros. Com que es tracta d’una furgoneta, però, el pla Engega aporta fins a 11.000 euros, el que deixa el preu per al comprador en 14.300. Una diferència força escassa que fa que, fent 10.000 quilòmetres anuals, a partir del cinquè any es recuperi la inversió inicial per l’estalvi en gasolina i manteniment.

No per a totsLes ajudes del pla, però, no són per a tots els vehicles eficients o poc contaminants. Daniel Estragués, de Toyota Motors, lamenta que les ajudes del pla Engega no abracin també els híbrids convencionals, i només beneficiïn els híbrids endollables. El cotxe eficient més conegut de Toyota és el Prius, que té la versió híbrida i l’híbrida endollable. Aquesta diferència de criteri del Govern fa que surti molt més a compte obtenir la segona versió que no pas la primera, amb una diferència d’uns 5.000 euros. Tot plegat fa que amb els ajuts, que també inclouen la instal·lació gratuïta del punt de recàrrega al domicili del comprador, aquests vehicles ja siguin “competència directa dels de gasolina, només falta conscienciació social”, va assenyalar Aleixandri.

LES DIFERÈNCIES ENTRE HÍBRIDS, ENDOLLABLES I ELÈCTRICS

A diferència dels elèctrics, els vehicles híbrids tenen un segon motor de combustió, que s’activa un cop s’acaba la bateria elèctrica o el conductor requereix una determinada potència. Per tant, tot i que en quantitats inferiors a les dels cotxes de tota la vida, també contaminen l’aire i gasten combustible. Tant els híbrids convencionals com els híbrids endollables aprofiten l’energia cinètica de les baixades o de les frenades per recarregar la bateria. La diferència entre ells és que l’endollable té una bateria més gran i, com el seu nom indica, pot connectar-se al corrent elèctric per recarregar-se. Això li permet tenir una autonomia elèctrica superior a la del seu germà i pot funcionar únicament amb electricitat durant uns 50 quilòmetres. Una quantitat que per trajectes del dia a dia a Andorra pot ser suficient. La seva autonomia, però, és sensiblement inferior a la del cotxe totalment elèctric, que en línies generals oscil·la entre els 150 i 250 quilòmetres.

tracking