El 35% de les queixes al Raonador són pel mal tracte de funcionaris

Rodríguez insisteix que s’ha de donar un bon tracte als ciutadans i recorda que els treballadors públics estan al seu servei

48415.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Ho va fer durant la compareixença davant la comissió d’Interior del Consell General en què va presentar l’informe de la institució corresponent a l’any passat. Dels 302 expedients que va obrir el Raonador al 2015, un 35% van correspondre a queixes de ciutadans respecte al tracte que van rebre per part d’algun treballador de l’Administració. “Els pocs funcionaris que ho fan molt malament estan traient el mèrit als molts que ho fan bé”, va indicar Rodríguez, que va afegir que “s’ha de localitzar qui incompleix la seva obligació, apartar-lo i obrir-li un expedient”. Una bona part de les queixes se les van endur els treballadors de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) tal com posa de relleu l’informe, però el Raonador es va felicitar pel que creu un canvi d’actitud del nou consell d’administració de la parapública. “He parlat amb ells i sembla que estan interessats que la CASS funcioni”, va assenyalar en l’espera que l’anunci que en el seu dia va fer el president del consell d’administració, Jean Michel Rascagneres, de crear la figura d’un mediador amb els assegurats es faci realitat. “Es tracta de queixes reiterades i quan una cosa és reiterada s’han de buscar solucions. El mal s’ha de tallar d’arrel”, va dir, per afegir que “si hi ha persones que volen fer quelcom ja és positiu”.

La cass, la que rep més queixesEls aspectes relacionats amb la CASS van ser els que més queixes van generar l’any passat al Raonador, un 27%, el que representa un augment del 13% respecte al 2014. Més enllà de les queixes pel tracte rebut per part dels funcionaris (va ser una múltiple), el Raonador va tractar 23 casos particulars d’assegurats que no van quedar conformes amb les decisions mèdiques de baixes laborals o d’invalidesa. Al respecte, Rodríguez va carregar contra un dels aspectes de la comissió d’avaluació de metges independents experts en valoració de patologies, discapacitats i dany corporal per evitar que l’única sortida dels afiliats amb discrepàncies amb la CASS per qüestions com baixes laborals o graus d’incapacitat sigui la Batllia. “Sembla que tingui un afany persecutori contra la CASS, però és estrany que els beneficiaris hagin de fer-se càrrec de les despeses del metge quan volen una avaluació de la comissió externa”, va denunciar Rodríguez. “La salut de les persones ha de ser el més important”, va dir. D’altra banda, el Raonador va lamentar que certes administracions, concretament els comuns, encara costa que col·laborin de manera eficient amb la institució i “a les quals encara se’ls ha de recordar que ho han de fer”. Els consellers generals dels quatre partits amb representació al Consell General presents a la comissió van coincidir a felicitar la feina de Rodríguez i en la necessitat de donar a conèixer més la figura de la institució. Tant els liberals com els del grup mixt van lamentar que hi hagi queixes que es repeteixin any rere any.

AGREUJAMENT DELS PROBLEMES SOCIALS DURANT EL PRIMER TRIMESTRE DEL 2016

Malgrat que l’informe del 2015 elaborat pel Raonador del Ciutadà constata un descens dels casos relacionats amb els problemes socials i en la gravetat, en el primer trimestre de l’any s’ha tornat a donar un agreujament, especialment arran de persones que tenen problemes d’atur. Ho va indicar Josep Rodríguez en una compareixença que va aprofitar per denunciar que malgrat que la Llei de serveis socials i sociosanitaris estableix que es puguin atorgar ajudes de manera immediata a la gent que les necessiti de manera urgent, el Raonador va rebre casos de ciutadans que es queixaven que els tràmits eren una mica llargs i que es rebien les ajudes massa tard. “La crisi no és la de fa tres o quatre anys”, va indicar el Raonador que creu que en els propers dies pujaran els casos de necessitat d’ajuts quan vencin els contractes de treball temporal a les pistes. Rodríguez també va parlar de queixes sobre els lloguers i va denunciar que hi ha casos de contractes amb “clàusules il·legals” i que “signen persones que no els han llegit perquè no estan acostumats a la burocràcia i que no s’adonen que estan signant un contracte que estan obligats a complir”. El Raonador aposta per la creació d’un contracte marc de lloguers que prevegi una sèrie d’aspectes estàndard que evitin els abusos.

tracking