El Govern projecta fer l’heliport prop de FEDA
El Govern estudia la viabilitat d’un terreny a la sortida d’Encamp del túnel de les Dos Valires fora d’un nucli urbà i a poca distància del centre
I aquesta vegada l’executiu confia que sigui la definitiva. L’emplaçament que s’ha triat supera les dues condicions que fins ara han estat els principals entrebancs perquè la infraestructura arribi a ser una realitat. En primer lloc, la zona està apartada de qualsevol nucli urbà i, en segon, està situada a poca distància del centre comercial del país. Els únics afectats de manera directa per l’activitat d’un heliport són la parapública elèctrica i una empresa particular vinculada a la construcció. En no haver-hi habitatges a la zona, no hi ha més activitat que la pròpia dels treballadors que queda circumscrita a la jornada laboral. Per tant, no és d’esperar que hi hagi cap tipus d’oposició –sempre que la seguretat estigui garantida– al terreny escollit. És evident que per part de FEDA el vistiplau està poc menys que garantit. Cal recordar que la mobilització veïnal al Patapou i a la Comella va aconseguir que es desestimessin els dos projectes. L’heliport està considerat com una infraestructura imprescindible per a l’èxit de l’obertura al capital estranger. L’enclavament de la parròquia d’Encamp també supera el segon dels esculls més importants, que és la ràpida comunicació amb el centre de l’activitat econòmica. Fins ara, quan s’havia previst aquesta possibilitat, les zones escollides estaven integrades dins els nuclis habitats. Les alternatives, com és el cas d’Engolasters, presentaven problemes per comunicar amb rapidesa i garanties –l’estat de la carretera a l’hivern seria una incògnita– amb la capital. Amb la nova elecció això ha deixat de ser un problema, ja que es pot habilitar sense gaires dificultats un accés rodat fins a la carretera general. A banda que en estar situat al costat del túnel es possibilita una segura i àgil comunicació entre les dues valls. Ara bé, el nou projecte no està exempt d’inconvenients. El terreny pertany a una coneguda casa d’Encamp i caldrà negociar-ne amb els propietaris la compra, o la cessió o la permuta que preveu la Llei del sòl a través del plans d’urbanisme. Un segon inconvenient és que caldria soterrar un sistema de línies d’alta tensió que corren paral·leles a la canonada de FEDA que baixa del llac d’Engolasters. Tot i que els estudis inicials apunten que l’obra no requeriria d’una gran inversió. Finalment, cal esperar que el control d’aeronàutica certifiqui que el projecte compleix totes les exigències de seguretat i per tant és viable.
Torres relleva AlcobéEls projecte de construcció d’un l’heliport a Andorra ha anat íntimament lligat a Jordi Alcobé des del 2011, quan es fa càrrec del ministeri d’Economia i Territori del primer Govern de Toni Martí. El roc del Patapou és la primera opció que defensa i que vincula a la seva continuïtat al ministeri. Ni heliport, ni dimissió. El desgast personal i polític que li han comportat els successius fracassos en totes i cadascuna de les noves alternatives que s’han previst per a la construcció de la infraestructura han arribat fins a l’extrem de fer explícita la seva voluntat de passar el relleu immediatament. La demanda ha estat finalment satisfeta pel cap de Govern. De manera que el projecte del nou terreny coincidirà amb un canvi de competències a l’executiu. Jordi Torres serà el responsable de la construcció del nou heliport com a ministre d’Ordenament Territorial. Un ministre d’Encamp per a un heliport a Encamp.
EL ROC DEL PATAPOU, ENGOLASTERS I LA COMELLA, ELS TRES INTENTS FALLITS
El 4 de desembre del 2012 el Govern tira la tovallola i descarta el roc del Patapou, a Andorra la Vella, com a emplaçament per a l’heliport nacional. Un projecte que va començar a prendre forma pocs mesos després que el 2011 Martí guanyés les eleccions. L’oposició i decidida mobilització dels veïns afectats amb el suport de l’informe negatiu de l’aviació civil de França enterra definitivament el projecte. La recerca d’un nou emplaçament acaba amb dues propostes que són objecte d’estudi. Una tercera a la zona de Radio Andorra no es va preveure ni en fase d’estudi. Amb la zona de la Comella va passar el mateix que al Patapou: l’oposició veïnal va aturar el projecte. El debat es va produir en plena campanya electoral, amb la paradoxa que els que mesos abans havien ofert el terreny al Govern s’hi van oposar amb l’esperança d’obtenir rèdits electorals. El tercer lloc va ser la zona d’Engolasters que es va descartar per la dificultat en les comunicacions i distància al centre.