S’obren nous dubtes sobre la gestió de Montserrat Gil
L’organisme de control detecta que el 2014 es va superar el límit d’endeutament i subministrament de carburant a vehicles no autoritzats
Més enllà dels pagaments efectuats amb targeta de crèdit que no disposen de rebuts acreditatius i que, a més, es considera que no responen a la tipologia de despeses de representació, la llista d’observacions i recomanacions és llarga. En primer lloc, posa de manifest que l’exercici del 2014 es va tancar superant el límit d’endeutament permès per la llei. Així, assenyala que l’endeutament total permès se superava de 523.674 euros i l’endeutament a curt termini s’excedia en 1.869.271 euros. També recull que amb relació a la contractació pública, s’han fet contractacions directes de materials per un import de quasi 30.000 euros, fraccionant-se l’objecte dels contractes, fet que “eludeix el principi de concurrència que ha de regir la contractació pública”. De la mateixa manera, s’han detectat tres contractes que s’havien formalitzat amb anterioritat a la seva adjudicació per part de la junta de govern. En l’apartat d’altres observacions, també s’apunta que existeix “manca de control intern en el subministrament de carburant de l’assortidor de la deixalleria”. El Tribunal de Comptes indica que se subministra carburant a vehicles “no autoritzats d’empreses comunals”. A la mostra que ha analitzat s’han detectat subministraments que superen el 20% del total dels consums “sense que els costos hagin estat repercutits a la societat titular dels vehicles”.
Anys anteriorsD’altra banda, el Tribunal de Comptes també inclou observacions i recomanacions formulades en exercicis anteriors però que encara segueixen pendents o pràctiques que s’han mantingut. Sobre la comptabilitat pública s’explica, entre d’altres, que el comú presentà un dèficit pressupostari estructural que és contrari al principi de suficiència. La corporació tampoc no va donar reflex comptable ni pressupostari dels ingressos i despeses relatius a la contractació de persones el cost de les quals era subvencionat per l’administració general, per un import global de 87.128 euros. Tampoc no es tenen registrades les fiances provisionals rebudes en metàl·lic o xecs dels licitadors a concursos públics “quan és procedent de fer-ho”. Les societats participades tampoc no queden exemptes de les observacions de l’organisme de control. De Camprabassa reitera, com en exercicis anteriors, “la incertesa significativa sobre la capacitat de la societat per continuar amb les seves operacions”, que assegura que vindrà determinada pel compliment del pla de negoci per al període 2014-2038 i “pel suport financer que pugui rebre de l’entitat comunal com a soci majoritari”. I és que es detalla que la societat ha tingut en els últims exercicis resultats negatius, presentant un fons de maniobra negatiu de 10,2 milions al final del 2014. A més, “l’activitat d’explotació no ha generat recursos suficients per fer front a les obligacions que han vençut en l’exercici previst, fets que podrien qüestionar la viabilitat futura o condicionar-la al suport dels seus accionistes”. En el cas de Sasectur i de l’escola bressol, un any més presenten un patrimoni net inferior al 50% de la xifra de capital social, de manera que “aquestes societats es trobarien en causa de dissolució”. Amb relació a les societats participades, també s’explica que “no s’ha respectat el principi d’especialitat qualitativa en registres d’operacions que assumeix el comú per compte de les societats participades, per un import conjunt de 287.132 euros”. D’altra banda el Tribunal de Comptes retreu que no s’hagi respost a la seva sol·licitud d’informació sobre l’existència de possibles litigis, i posa de manifest que existeix “manca de segregació de funcions en la gestió dels ingressos comunals”, ja que “la persona encarregada de la revisió de les liquidacions és la mateixa que s’encarrega de realitzar-la”. Un altre del punts problemàtics fa referència a les subvencions atorgades pel comú. L’informe assegura que “no són objecte de control financer”, tal com fixa la Llei de finances comunals i, per tant, “no permet garantir el bon fi d’aquests recursos públics”. Bona part dels requeriments van ser respostos per la corporació a través d’al·legacions, ara bé, el tribunal va deixar clar que en cap cas la informació aportada feia canviar els plantejaments de l’informe.
REACCIONS
“No m’ha sorprès, s’haurà de veure l’informe del 2015”
Rossend Areny. Exconseller comunal del ps, va assegurar que el nou informe del Tribunal de Comptes que tornava a treure a la llum despeses sense justificar per part dels excònsols, Montserrat Gil i Manel Torrentallé, “no m’ha sorprès”. Areny va indicar que “ja em vaig sorprendre la primera vegada i ara s’haurà de resoldre”. Així, va recordar que “encara hi ha pendents de justificar per part de la cònsol 4.000 euros del 2013”, i va lamentar que “el 2014 s’ha mantingut la mateixa tònica”. I hi va afegir: “S’haurà de veure l’informe del 2015.” Sobre les possibles accions legals que es podrien emprendre, considera que queden circumscrites a la decisió de la nova corporació. “El primer pas és el Tribunal de Comptes. A partir d’ara decidirà la corporació si emprèn accions o no”, va dir.