Inversió de 500.000 per a millorar l'eficiència energètica a les escoles
La part més important dels diners es destinarà en reformar la façana de l'escola del Pas de la Casa
Així ho ha anunciat, aquest dijous en l'acte que ha servit per fer balanç del mòdul d'eficiència energètica instal·lat en l'escola andorrana d'Ordino, el ministre d'Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover. D'aquesta manera, el ministre ha detallat que dels 500.000 euros pressupostats, la part més important, propera als 300.000 euros, es destinarà en reformar la façana de l'escola del Pas de la Casa, una tasca que inclourà la renovació de les finestres i la col·locació d'un aïllament exterior. En aquest sentit, Jover ha recordat que "la instal·lació del Pas de la Casa consumeix anualment més de 90.000 litres de gasoil" i, per tant, "qualsevol mesura que millori l'eficiència energètica o l'aïllament repercutirà positivament en el posterior consum".
A banda d'aquest projecte, altres inversions destacables seran els 70.000 euros que s'invertiran en la instal·lació de 1.000 aixetes termostàtiques per millorar el consum de la calefacció en les escoles o els 60.000 euros destinats en auditories energètiques de sis centres escolars. En relació a aquestes auditories, el ministre ha recalcat que "ens permetran detectar els punts febles i invertir en conseqüència". A més, Jover ha indicat que des del mateix ministeri "també tenim algunes despeses associades per aïllar sota cobertes, modificar circuits de calefacció o sistemes de telegestió de les calderes".
Quant al balanç de les dues primeres setmanes de funcionament del mòdul d'eficiència energètica instal·lat a l'escola andorrana d'Ordino, pel qual hi han passat més de 300 alumnes de primera ensenyança del sistema educatiu andorrà, el director general de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marc Rossell, ha explicat que gràcies a aquesta iniciativa "els alumnes tenen una visió molt àmplia de tot el que es pot fer per millorar l'eficiència energètica". En aquest sentit, Rossell ha recordat que durant aquesta setmana es ratificarà a Nova York l'acord assolit durant el COP21 de París i, per tant, ha recalcat que amb el projecte 3E s'evidencia que "no només estem parlant d'una signatura en un paper, sinó d'un treball en paral·lel de forma transversal entre educació, ordenament de territori i els diferents ministeris del departament per potenciar l'eficiència energètica i les energies renovables".
De forma similar, Jover ha insistit que "no ens podem quedar només en les paraules, cal destinar recursos econòmics i material per fer-ho factible i realitzar accions reals, pràgmatiques i realistes". Respecte al mòdul d'eficiència energètica ha detallat que a partir de la tardor començaran a passar uns 400 alumnes de segona ensenyança. Precisament, Jover ha posat en relleu la importància d'integrar el mòdul dins els mateixos continguts que es treballen des de PERMSEA, ja que tal com ha indicat, "creiem que arribarem molt més lluny si es va integrant d'una manera progressiva i no pas com un taller d'un únic dia".