Indignació per la pèrdua de valor de les preferents de BPA

La plataforma que engloba els clients es planteja dur a la Batllia la decisió d’amortitzar les pèrdues amb les participacions

48681.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La plataforma que engloba els afectats va començar a rebre ahir les primeres queixes, així que pràcticament segur, avancen, emprendran accions legals per evitar-ho. Des de la plataforma de clients Afectats BPA, l’advocada Anna Solé recorda que l’endemà de la intervenció de l’entitat “el ministre Jordi Cinca i el cap de Govern remarcaven que BPA era solvent. Ara no poden dir que les preferents no tenen cap valor”. La lletrada va rebre ahir les queixes dels titulars de les accions. “Estan indignats. Confiaven en la plaça financera, en la seguretat jurídica d’un país, teòricament protegit per una llei. No ha estat així”, lamenta. D’acord amb la resolució, les preferents, conjuntament amb els fons propis i el deute subordinat, han de servir per amortitzar una part de les pèrdues de BPA. Malgrat això, les pèrdues de l’entitat financera, segons ha xifrat l’AREB, encara serà de 103 milions d’euros. La plataforma, que representa prop de 240 clients, té la intenció de reunir-se els propers dies amb l’organisme “per rebre explicacions detallades de per què s’ha perdut el valor”, manifesta l’advocada, tot avançant que “pràcticament segur que hi haurà impugnació”. La plataforma ja té a la Batllia una demanda contra el Govern, l’INAF, l’AREB i la UIF­and en la qual reclamen 370 milions d’euros pels danys i perjudicis que la intervenció els ha causat.

Procés desencallat Tot i les queixes per les preferents i sense entrar a valorar l’adquisició per part de JC Flowers, des de la plataforma es mostren satisfets que “s’hagi desencallat el procés. Ara caldrà conèixer les condicions”, diu Solé. De moment, l’aixecament de les restriccions operatives fins a un màxim de 25.000 euros “és una bona notícia. Qualsevol millora ho és”.

DA RECORDA QUE EL RISC HI ERA DES DEL PRIMER DIA

El president suplent del grup parlamentari demòcrata, Miquel Aleix, va lamentar ahir la pèrdua del valor de les preferents. Va recordar, però, que es tractava d’un risc del qual l’AREB ja els havia alertat, des del primer dia a la comissió especial de vigilància. Per contra, però, va voler mostrar la seva satisfacció perquè “els clients que tenien els seus estalvis podran recuperar la totalitat”, així com perquè “el personal que estava a BPA passarà majoritàriament a Vall Banc i tindrà assegurada una seguretat professional”. A falta de conèixer més detalladament les condicions de la venda de Vall Banc a JC Flowers, Aleix va voler destacar que “sortim airosos d’aquesta important crisi que hem tingut al nostre sistema financer”.

ELS TREBALLADORS, PRUDENTS A L'ESPERA DE SABER MÉS

Els representants dels treballadors no van voler entrar a valorar l’adjudicació de Vall Banc a JC Flowers. “Per prudència”, els portaveus dels empleats volen esperar a conèixer el pla de negoci i les expectatives que es marca la firma d’inversió nord-americana abans de fer declaracions. Els empleats van conèixer que JC Flowers es quedaria Vall Banc en una reunió amb l’AREB, hores abans que es fes públic, dijous a la tarda a través d’un comunicat oficial als mitjans. Els representants de l’organisme van donar-los a conèixer algunes dates així com i quan es faria la migració. La reunió, però, no va permetre torn de preguntes, així que els empleats no van poder traslladar les seves incògnites.

ELS CLIENTS DE VALL BANC RECUPERARAN TOTS ELS DIPÒSITS EN UN MÀXIM DE MIG ANY

Els clients que passin de BPA a Vall Banc hauran d’estar, com a mínim, mig any a l’entitat abans de poder retirar el cent per cent dels dipòsits. Es tracta d’una de les restriccions, acordades dins el procés de resolució, i amb les quals es pretén mantenir els clients i evitar una crisi de liquiditat a Vall Banc. Després d’un any amb restriccions operatives i amb una retirada màxima de 2.500 euros setmanals, els clients que han superat l’anàlisi de PwC i que es traspassaran a Vall Banc –operació prevista per a l’11 de maig vinent–, disposaran d’un saldo màxim al compte del 20% dels seus dipòsits i podran retirar un màxim de 25.000 euros mensuals. El percentatge, però, s’anirà ampliant cada mes i quan es compleixi el mig any se li permetrà al client cancel·lar els dipòsits. La mesura, però, no és inamovible i la mateixa resolució preveu que el nou gestor de l’entitat pugui fer excepcions en determinats casos, especialment quan consideri que el client no té cap intenció d’abandonar l’entitat. En el cas dels clients que no han superat l’auditoria, es mantindran a BPA. Seran traspassats a Vall Banc tan bon punt acreditin que compleixen els requeriments de prevenció de blanqueig i finançament del terrorisme. En els cas dels sospitosos, quedaran bloquejats i els seus dossiers seran derivats a les autoritats.

tracking