El comú externalitza la recollida de residus
La corporació convocarà un concurs perquè una empresa privada es faci càrrec de les escombraries,
fet que permetrà estalviar 100.000 euros l’any
Segons van anunciar ahir en roda de premsa la cònsol major, Conxita Marsol, i el conseller de Medi Ambient i Innovació, David Astrié, la mesura permetrà estalviar 100.000 euros cada any. “Érem l’únic comú que no ho feia i pensem que és l’òptim”, va defensar Marsol, que va assegurar que “per a nosaltres és rendible seguir la mateixa línia”. D’aquesta manera, la corporació convocarà properament un concurs per concessionar el servei a una empresa externa. Astrié va voler deixar clar que la recollida d’escombraries “sempre s’ha efectuat en condicions excel·lents”, però va afirmar que l’externalització “ens donarà més agilitat” i possibilitarà que la parròquia millori en termes de neteja. En aquesta línia, Marsol va admetre que “prestar el servei directament és el millor”, però va recalcar que “s’ha d’anar cap a la prestació conjunta” amb la resta de parròquies. Un condicionant, però, que ara per ara no es produirà, ja que la resta de comuns van publicar un edicte conjunt al gener per externalitzar el servei en el qual ni Andorra la Vella ni Sant Julià es van poder afegir. En el cas de la recollida selectiva, en canvi, sí que es va convocar un concurs conjunt per externalitzar el servei.
14 treballadors eventualsDels 28 treballadors que actualment hi ha al departament d’Higiene, 14 passaran a treballar a l’empresa que es faci càrrec del servei. Es tracta dels empleats eventuals del comú, el contracte dels quals finalitzarà el dia que es faci efectiva l’adjudicació del servei de recollida de residus a qui guanyi el concurs. L’empresa concessionària haurà de complir “dos requisits” pel que fa als empleats temporals, segons va advertir Astrié. Que se’ls mantingui l’antiguitat i les condicions salarials, i que estiguin contractats per a un mínim de quatre anys. Dos condicionants que quedaran estipulats al plec de bases. Pel que fa als funcionaris d’higiene nocturns, que són 14, set cobriran places eventuals i els altres reforçaran els diferents serveis de neteja comunals. “Es recol·locaran”, va indicar Astrié, i va destacar que d’aquesta manera hi haurà “més presència al carrer” i s’intensificarà la neteja de la via pública. “El carrer ho notarà”, va emfasitzar. A banda, els camions de la recollida d’escombraries també formaran part de l’externalització, de manera que el comú ja no haurà d’assumir la renovació de la flota, que ascendeix a 250.000 euros per vehicle.
L’únic comúMarsol va fer especial incidència que el comú de la capital és l’únic del país que no té externalitzat el servei de recollida d’escombraries, ja que no va ser a temps d’unir-se al concurs que la resta de corporacions van convocar al gener conjuntament. D’aquesta manera, el concurs públic per externalitzar el servei es farà amb el comú de Sant Julià, que tampoc no va poder publicar l’edicte a principi d’any. En aquest sentit, Marsol va manifestar que “l’objectiu és englobar el conjunt de les set parròquies”. “Si a la llarga podem fer-ho conjuntament tots els comuns, millor”, va reblar Marsol, la qual va admetre que “hauria estat l’òptim, però no hi va haver temps”. Amb tot, caldrà esperar uns anys per mancomunar el servei, ja que el concurs adjudicarà la recollida a una empresa privada per un total de vuit anys més dos de prorrogables.