Inspecció de Treball imposa 170 sancions

El nombre d’expedients sancionadors s’incrementen un 17% respecte al 2014, un fet que s’atribueix a un augment de les denúncies

48989.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Així es va informar ahir des del Govern a través d’un comunicat un cop feta pública la síntesi d’activats del 2015. Segons aquestes dades, la majoria d’expedients corresponen a infraccions de les condicions generals de treball (106) i la resta (64) són infraccions de les condicions de seguretat i salut en el treball. En relació amb els expedients sobre les condicions generals en el treball cal destacar que la majoria fan referència al sector de l’hostaleria, amb 52 expedients, seguits del sector serveis amb 28, 13 del comerç, 7 de la construcció, 5 de la indústria i 1 d’agricultura. Els expedients arriben després que es fessin un total de 949 inspeccions i actuacions durant tot l’any passat, 621 referents a les condicions generals de treball (és a dir, compliment de les condicions contractuals com el pagament del salari, la jornada laboral o les vacances) i 328 en referència a la seguretat. En la síntesi es pot comprovar que es van rebre 129 denúncies i es van fer 41 inspeccions d’ofici i 451 inspeccions posteriors. En total es van inspeccionar 233 centres de treball i 147 empreses que van rebre una primera inspecció sense actuacions posteriors. La secretària d’Estat d’Afers Socials i Ocupació, Ester Fenoll, va explicar que aquest increment en el nombre de sancions pot ser a causa “d’un increment, també, del nombre de denúncies”, remarcant que “una denúncia pot acabar amb més d’una sanció”. Fenoll també va explicar que en els controls que es realitzen, a vegades la situació es pot gestionar amb una sola inspecció, però “n’hi ha d’altres que requereixen d’intervencions repetides”.

ConscienciacióEn aquest sentit, Fenoll va destacar que si bé l’augment del nombre de sancions té diversos factors que l’expliquen, com els canvis normatius o les noves lleis que s’han de complir, com la de seguretat i salut en el treball “que ha contribuït també a aquest augment”, un altre factor important a tenir en compte és que cada vegada els treballadors són més conscients dels seus drets. “Potser estan més conscienciats o més informats i s’adrecen més al servei d’inspecció”, va exposar. En relació amb el fet que sigui el sector de l’hostaleria el que registra més expedients va afirmar que es tracta d’un àmbit “amb una complexitat important”. El fet més destacable és “l’àmplia jornada laboral dels establiments, fet que provoca que a vegades no es compleixi bé la gestió del temps de treball i el de descans”. D’altra banda, sobre el nombre de controls realitzats a les empreses sobre el compliment de la Llei de la seguretat i la salut en el treball, es van fer 12 inspeccions d’ofici de seguretat o per accident laboral i 74 controls d’ofici en convocatòries d’empreses per denúncies o oficis de condicions generals. Segons les dades de la síntesi del servei, es van inspeccionar empreses amb un volum total de 989 empleats. Pel que fa als contractes de menors, se’n van autoritzar 447 i se’n van denegar 10. En el cas dels contractes d’aprenentatge es van autoritzar els 7 que es van presentar, de la mateixa manera que els 54 de pràctiques. Per últim, es van autoritzar 187 contractes en condicions especials, 180 per a Agentas, 3 del ministeri de Salut i 4 d’altres àmbits. Per últim, es van atendre 4.431 consultes presencials i 13.004 consultes per telèfon. Les temàtiques que van generar més consultes van ser les relacionades amb el treball dels menors, l’acomiadament o desistiment del treballador, la liquidació i les vacances. També van generar interès la seguretat i les hores extres.

LA XIFRA

39 Accidents laborals

És el total d’accidents laborals dels quals el Servei d’Inspecció ha tingut coneixement. Amb tot, en la síntesi no es detallen en quins sectors o en quines circumstàncies es van produir. A més, es van enviar un total de 41 notes informatives sobre accidents de treball al servei d’investigació de la policia.

tracking