“De moment marxo amb la butxaca buida”

Els clients d’alguns productes de BPA encara hauran d’esperar un dies per recuperar diners

49124.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Cinc minuts abans de les nou del matí, l’hora d’obertura de l’oficina de Vall Banc, a l’avinguda Carlemany una desena dels clients transferits a la nova entitat creuaven les portes per posar-se en mans dels treballadors. Va ser l’única cua del dia. Durant la resta del matí, l’arribada de clients va ser esglaonada i els que més estona van passar dins la sucursal van ser els que van decidir gaudir del cafè i les pastes amb què van ser obsequiats. La majoria, va explicar a les portes de l’oficina el president de Vall Banc, César Goyache, van venir a informar-se de la situació dels productes que tenien contractats amb BPA, i molts van marxar amb la confirmació que els seus estalvis estaven garantits i que encara trigaran quinze dies a poder tocar calés. No els que encara en tenien en el compte corrent, ja que aquests van poder treure fins a un màxim de 25.000 euros depenent de la quantitat de diners acumulada. Sí que hauran d’esperar els que tenen productes d’estalvi, ja que fins que Vall Banc recuperi l’operativa de valors no podran començar a disposar de part dels diners. Encara passaran 15 dies i els que tinguin contractat un pla d’estalvis garantit podran traspassar a un compte els diners i recuperar-ne la totalitat. La resta de productes ho faran per trams. Mentre Goyache parlava d’un dia d’“alegria” per a treballadors i clients i només lamentava que “el temps no ha acompanyat gaire, ja que ens agradaria tenir un dia assolellat i meravellós”, alguns dels ex-BPA mostraven la seva frustració per encara no poder disposar dels estalvis. “He vingut a recuperar els diners del pla d’estalvis que tinc bloquejats des de fa 14 mesos i m’han dit que m’haig d’esperar”, va indicar Toni Alonso, que va afegir que “sé que els tinc garantits, però de moment marxo amb la butxaca buida”. L’objectiu és recuperar-ho tot de cop i “com que no tinc més de 15.000 euros m’han assegurat que podré”. Un altre client de Vall Banc, Pere Pelufo, s’expressava en termes similars. “M’han dit que en 15 dies estarà tot resolt i si vull podré treure tots els diners del pla d’estalvi”, va indicar, per explicar que “he vingut a consultar com estava la situació dels meus comptes d’estalvi i quina operativa tindran en el futur”. De moment, “encara no sé si continuaré confiant en Vall Banc, encara no ho he decidit”. Tampoc ho ha fet Xavier Bossa. “Confiança en Vall Banc? Ara mateix no sé quins productes tindrà i si em quedaré o no”, va indicar a les portes de l’entitat. “Tinc un producte que es diu BPA Estalvi i esperava poder-lo transferir al meu compte corrent, però no ha estat així”, va indicar, mentre admetia que “ja han passat tants dies que no ve d’un mes”. Per Albert Salvador, un altre dels clients de la nova entitat, “després de 14 mesos esperant no és cap drama esperar 15 dies”. Ho va dir després de constatar que l’operativa del banc ara és limitada. “Hem passat de la indignació, a la resignació i de la resignació a l’humor”, hi va afegir per justificar el no drama. Un altre client, el Pere, fa anys jubilat i que preferia no dir el cognom, es va mostrar més crític. “No he tingut mai cap confiança en els bancs, però n’has de fer ús”, va indicar, per passar a criticar els accionistes majoritaris de BPA. “No és la primera que fan.”

DEMANDA D'AFECTATS DE BPA PER RECUPERAR 45 MILIONS

La plataforma de clients afectats per Banca Privada d’Andorra va presentar el 6 de maig una demanda en nom dels titulars de 45 milions d’euros en accions preferents contra l’AREB i l’INAF impugnant la resolució de l’entitat aprovada el 21 d’abril, que amortitza totalment els instruments financers i les emissions que computen com a recursos propis de BPA. L’objectiu és impugnar la valoració de les accions preferents per tal de recuperar-les i, segons van informar ahir en un comunicat de premsa, els motius són que els criteris de valoració aprovats per l’AREB per tal de determinar la valoració econòmica de BPA són poc transparents i tendenciosos aconseguint el valor econòmic negatiu de l’entitat, ja que només sota aquest escenari l’AREB no hauria de restituir el capital, altres fons propis, accions preferents i deute subordinat dels seus titulars. Indiquen que “amb aquesta finalitat s’ha creat tot un procés de resolució tendenciós per donar sortida a una declaració ambigua de no viabilitat prèvia del regulador”, l’INAF. Un altre dels motius d’impugnació és que s’apliqui el valor raonable de les partides de l’actiu i passiu de BPA a data de transmissió com a criteri per avaluar el tram d’instruments de capital de l’entitat susceptible a ser utilitzat, i no el de la valoració de l’entitat amb criteri de continuïtat del negoci. La manca de transferència en el procés de selecció dels experts independents que han intervingut en la valoració de BPA i la manca d’imparcialitat, capacitat i idoneïtat dels experts que han intervingut en el procediment de valoració, són els altres dos motius d’impugnació per part dels advocats.

tracking