Alguns concessionaris es queixen del pla Engega
Part del sector ha assistit amb sorpresa a l’acabament del programa en només tres setmanes
Que el pla, dotat amb un milió d’euros, s’hagi esgotat en un temps rècord de tres setmanes ha provocat sorpresa i també malestar entre un sector dels concessionaris perquè el gran gruix de les subvencions les han tramitat dues empreses automobilístiques. Dimecres, el ministre de Transports, Jordi Alcobé, compareixia en la roda de premsa posterior al consell de ministres per anunciar que la partida s’havia esgotat però que el pla s’ampliava amb 300.000 euros extra per no perjudicar aquelles operacions que estiguessin en procés de precompra. Hi anunciava noves condicions, però, per beneficiar “el màxim nombre de gent”: només es podrà adquirir un vehicle per beneficiari i haurà de romandre un mínim d’un any a nom de qui hagi obtingut l’ajut. El ministre admetia que part del pastís se l’havien endut “empreses” però que en tot cas no podia expressar més que satisfacció perquè serien en tot cas cotxes no contaminants a les carreteres, que és l’objectiu del pla. El cert és que bona part dels concessionaris han assistit amb sorpresa a aquest final del programa Engega. Tal com posaven de manifest des d’un dels establiments consultats, s’havien fet a la idea que el programa “duraria molt” tenint en compte el precedent dels anteriors –que van durar alguns mesos– i que, a més, entrava en un mercat fins ara inèdit a Andorra, el dels vehicles cent per cent elèctrics o híbrids endollables. La durada de només tres setmanes ha fet aixecar molts dubtes i suspicàcies i des d’algunes empreses es lamenten que el pla s’hagi pogut pervertir i que “alguna empresa s’hagi renovat la flota” en detriment del client particular.
Un forat a la normativaTambé s’expressen queixes sobre la falta de previsió del Govern que no va preveure que una cosa així podria passar obrint un forat legal que ha permès que dos concessionaris concentrin la major part de sol·licituds. Joan Sala, gerent del concessionari multimarca Kars, ironitzava amb un “felicito els responsables de les dues empreses” per després lamentar-se sobre “l’ètica empresarial d’alguns” i també sobre la falta de diligència del Govern. L’executiu ha corregit amb les condicions d’aquesta pròrroga del pla preveient que només hi hagi un ajut per beneficiari i, a més, que els que ja n’han obtingut tres o més en la darrera convocatòria no puguin acollir-se a la nova. Des d’un altre dels concessionaris consultats van remarcar el problema econòmic que podia haver suposat per a qualsevol negoci quedar-se sense ajut després d’haver acordat ja un pressupost amb el client amb la subvenció prevista. En aquest sentit, van explicar que ells mateixos havien entrat una sol·licitud d’ajut al Govern el dilluns. Dimarts els va arribar la veu que ja no quedava programa i es van posar en contacte amb l’executiu. “Oficialment no en sabem res”, van assenyalar, però la seva sol·licitud ha estat validada. “Si no, hauria estat un problema”, van insistir atès que ja s’havia pactat i signat un preu amb el comprador que tenia en compte la subvenció. En tot cas, per resoldre eventualitats com aquesta, l’executiu ha decidit avançar 300.000 euros dels previstos per al programa del 2017 a aquest exercici. El milió de l’any que ve s’escurçarà –si no hi ha canvis– a 700.000 euros. El milió d’euros destinats s’ha traduït en 122 adquisicions (52 elèctrics purs i 70 híbrids endollables). Algunes veus del sector també ironitzaven amb la punta d’operacions en només tres setmanes quan, recordaven, les vendes de turismes mensuals ronden les dues-centes. I encara caldrà sumar les que s’hagin fet de vehicles de combustible tradicional.