En estudi el recurs contra l’estació de busos
Els arquitectes decidiran en uns dies si impulsen accions pel desacord amb el projecte
El ministre d’Ordenament del Territori, Jordi Torres, i representants del col·legi d’arquitectes es van reunir ahir després del dur comunicat que l’ens professional va fer contra el projecte de l’estació d’autobusos. Una reunió en què el Govern, tal com van manifestar ahir des de l’executiu, va voler fer palès als representants del col·legi que la voluntat en cap cas és tenir “mala entesa” amb ells i que els seus neguits es tindran en compte en futurs projectes. L’estació nacional d’autobusos continua endavant sense canvis. La degana del col·legi, Zaira Nadal, va explicar que la reunió havia servit perquè totes dues parts exposessin els seus punts de vista però poca cosa més. Ara l’ens professional ha de decidir si presentarà un recurs administratiu contra el projecte. La voluntat amb l’acció legal és que “no es torni a repetir això”, és a dir, que un projecte d’aquestes característiques es faci sense un concurs d’arquitectura o enginyeria, “Aquesta és la nostra lluita”, va insistir. Nadal va tornar a lamentar que un projecte de l’abast de l’estació nacional d’autobusos s’hagi plantejat d’aquesta manera, com una ampliació dels vials d’urbanització del Prat del Rull. Són conscients, va afegir, que contra l’obra actual no poden fer res però sí que tenen previst preparar alguna al·legació atès que el projecte està en la fase d’exposició pública. Aniran, va afegir, en el sentit del comunicat d’ara fa uns dies. En l’escrit del passat 4 de maig denunciaven que el projecte presenta “greus deficiències i fins i tot incongruències” com a conseqüència d’un desenvolupament “capritxós”. El comunicat, en el qual els arquitectes denunciaven que l’executiu havia actuat “amb poca sensibilitat cultural i social” donant aquest tractament a un projecte d’aquest abast, va tenir una reacció immediata del ministre Torres que va defensar l’actuació de l’executiu. Va recordar que el primer emplaçament previst per a la infraestructura, àmpliament reclamada des de fa anys, era la Borda Nova, però que el cost s’enfilava fins als 13 milions d’euros. En el decurs de les obres d’urbanització del Prat del Rull –on s’ha d’emplaçar la nova seu judicial– el Govern va constatar que hi havia una nova oportunitat d’ubicació, adequada per a l’equipament i molt més econòmica. És la mateixa direcció facultativa d’aquests treballs la que s’ha ocupat de l’estació d’autobusos perquè, segons el ministre, són professionals capacitats per fer-ho. Però els arguments en cap moment han convençut els arquitectes que insisteixen que aquest projecte necessitava una atenció especial per la seva rellevància pública però també per la seva ubicació, a tocar del riu i en un indret amb un valor paisatgístic del qual calia tenir cura.