Sistemes educatius
L'escola espanyola es manté en 800 alumnes
El nombre total d’estudiants se situa entorn dels 800 i escaig, dels quals uns 325 d’infantil i primària
La concentració en un únic centre no suposarà fuga d’alumnes del sistema educatiu espanyol. La conselleria d’Educació de l’ambaixada espanyola apunta que, amb les xifres de què es disposa actualment, el nombre total d’alumnes (sumant infantil i primària i secundària) que arrencarien el curs al setembre amb el centre María Moliner ja totalment operatiu estaria entorn dels 800 i escaig “i això vol dir que mantenim el nombre d’alumnes”, va comentar la consellera, Marisol Salafranca. El cicle problemàtic era infantil i primària atès que el centre integrat afecta aquests alumnes en major mesura: els d’Encamp, Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella abandonen les seves parròquies per estudiar a Escaldes. La conselleria celebra els grans índexs de continuïtat. En aquests cicles ara mateix hi ha uns 325 nens i nenes inscrits i la conselleria està satisfeta especialment que “hem augmentat bastant en infantil de tres anys” perquè signifiquen noves incorporacions al sistema i que, per tant, “les persones han cregut en nosaltres i aquí hi ha les dades”.
No obstant això, no s’ha obtingut el mateix èxit en totes les parròquies. El percentatge de permanència al sistema és vora el 100% tant a Encamp com a la capital però baixa fins al 75-80% a Sant Julià de Lòria. A l’hora de buscar una explicació la consellera va indicar que potser és perquè es tracta que és la parròquia més distanciada de l’escola d’Escaldes “però no ho sabem”.
Els preparatius
Amb aquestes xifres de matriculats la consellera anuncia que “podem assegurar que tindrem dues línies a infantil i primària”. I va afegir que aquest reagrupament contribuirà a un enfortiment del sistema pedagògic perquè la ràtio d’alumnes amb la dispersió de centres “no tenia cap sentit, ni tan sols pedagògicament. Estàvem privant segur els alumnes d’una capacitat d’interacció que pedagògicament és fonamental”. La concentració suposarà, a més, una renovació del projecte pedagògic que té en l’enfortiment de l’ensenyament dels idiomes un dels puntals. Especialment de l’anglès que està previst que passi de tres a cinc hores lectives setmanals a primària.
D’altra banda, un cop es va anunciar la integració a partir del curs vinent, una de les preocupacions de les famílies de fora de la parròquia d’Escaldes era el transport escolar. El ministeri d’Educació va recordar que el programa de beques garantiria l’ajut a qui no pogués sufragar el servei. Salafranca va afegir que el Govern ha donat totes les facilitats a les famílies i ha garantit que aquelles que no tinguin els mitjans econòmics suficients no hauran d’avançar els diners en espera que els aprovin la beca.
El ministeri d’Educació també ha de sufragar les obres de condicionament de l’escola d’Escaldes per acollir els més de 300 alumnes. Els treballs es faran a l’estiu.
UNA ÚNICA APA QUE CONCENTRI TOT EL PERSONAL DE CUINA
Una altra de les qüestions que s’han de resoldre amb la concentració en un únic centre és com estructurar l’associació de pares (cada centre en tenia una) i el personal de cuina que té al seu càrrec. La consellera va recordar que és una qüestió que han de resoldre les pròpies entitats però que “nosaltres esperem una associació de pares, sí, però això no ens correspon a nosaltres, correspon a les APES arribar a un acord, a un consens. Nosaltres n’esperem una perquè és el que facilitarà la gestió”. Quant al personal que les entitats, gestores dels menjadors, tenen al seu càrrec, Salafranca va assenyalar de la mateixa manera que és qüestió de les associacions però que en alguna conversa mantinguda “el que els hem recomanat és que tractin d’aglutinar el personal dels diferents centres”.
Un únic centre (amb la particularitat, això sí, que està dividit en dos seus, a Escaldes i la Margineda) significa també un únic equip directiu. L’estructura pensada (a manca de la validació de l’administració espanyola) passa per un director, un vicedirector, un cap d’estudis, un cap d’estudis adjunt, un secretari i un secretari d’estudis adjunt. “Estaran indistintament a les dues seus, allà on hi hagi el director probablement no hi haurà el vicedirector, i el mateix amb el cap d’estudis”.