Medi Ambient

Vehicles elèctrics per arribar fins a la platja

Andorra i els seus països veïns estudiaran instal·lar punts de càrrega d’interès comú

Un 6% del parc de cotxes andorrà és híbrid o elèctric
Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Connectar Andorra i Espanya amb punts de càrrega de vehicles elèctrics: aquest serà un dels reptes que abordaran els serveis tècnics dels dos països el pròxim 16 de juny en una taula sobre infraestructures que se celebrarà a Catalunya i en la qual també hi participarà França, segons va explicar ahir la ministra de Medi Ambient, Silva Calvó. “Bona part dels que ens visiten vénen d’Espanya i molts dels residents o andorrans van a la platja i ens interessa molt que hi hagi una xarxa de carregadors”, va detallar Calvó, que ahir va presentar el primer punt de càrrega accelerada de vehicles elèctrics d’Andor­ra instal·lat per FEDA. L’objectiu d’aquesta trobada, segons la ministra, és “reforçar els punts de càrrega transfronterers per facilitar al màxim l’ús del vehicle elèctric”.

En el cas d’Andorra, aquest tipus de vehicle està en expansió, des que fa un mes i mig el Govern va posar en marxa el pla Engega per entregar ajudes a les persones que adquirissin un cotxe elèctric o híbrid. Segons el ministre de Transport, Jordi Alcobé, el 2015 hi havia set vehicles sostenibles a Andorra, mentre que ara n’hi ha 158. Això suposa un 6% del parc de cotxes andorrà, una xifra que s’esperava assolir en els tres anys del pla Engega i no en el primer mes i mig. De fet, per a aquest any s’han avançat 300.000 euros del pressupost de l’any que ve dedicat a aquesta iniciativa i ja s’han esgotat. De moment, però, el Govern no estudia avançar més diners al respecte. “Entenem que és un ajut de Govern que s’ha de pautar en tres anys i l’any que ve, potser, s’hauran de revisar les condicions perquè el màxim de gent possible en pugui rebre”, va puntualitzar el ministre.

Segons Calvó, aquestes xifres situen Andorra com el segon país del món amb més vehicles elèctrics en quota de mercat, només superat per Noruega.

En la presentació de l’acte també va intervenir el director general de FEDA, Albert Moles, que va indicar que en el punt accelerat es pot emplenar l’equivalent de cent quilòmetres en només vint minuts.

Fins ara, en el país, hi havia punts de càrrega lenta en els quals es podria tardar fins a vuit hores per omplir el vehicle elèctric, segons va explicar al Diari Joan Carles Grau, de l’Associació d’Entitats del Sector Energètic (AESE). Aquests punts els van instal·lar les mútues elèctriques i fa tres anys que funcionen. Actualment en tenen vuit, però preveuen incrementar-ne, va ressaltar Grau. En aquest sentit, va relatar que preveuen substituir alguns dels punts de càrrega lenta per uns altres d’accelerada. Un d’ells podria ser el del centre de la Massana, que el traslladarien a les pistes de Pal, on les persones poden deixar més temps el cotxe carregant, mentre esquien.

El d’ahir va ser el primer de deu punts de càrrega que FEDA espera instal·lar aquest mes de juny. A més, va puntualitzar Moles, se’n col·locaran tres a Escaldes, un a Encamp, un altre a Canillo i tres més a Andorra la Vella, un d’ells de càrrega ràpida que permetrà emplenar cent quilòmetres de bateria en deu minuts.

Durant els primers tres anys els usuaris podran utilitzar aquest servei gratis a través d’una targeta que hauran de recollir a FEDA, per als que siguin del país, va indicar Moles. Els turistes també en podran fer un ús gratuït. En el seu cas hauran de posar el seu número de mòbil i de matrícula a la màquina que enviarà un missatge amb un codi per desbloquejar la càrrega.

Moles, però, va alertar que aquests punts han de ser un complement i que els usuaris han d’emplenar les bateries dels vehicles a casa. “La càrrega ràpida, com que és tan ràpida escalfa molt la bateria i els fabricants de vehicles no aconsellen fer gaires càrregues ràpides a la setmana”, va puntualitzar.

Només 38 ajuts del pla Engega van ser per a particulars.

tracking