L'observatori
Andorra Telecom i la CASS són els serveis públics pitjor valorats
L’estudi del Centre de Recerca Sociològica revela que més d’un 30% dels enquestats estan poc o gens satisfets amb la telefònica i la parapública
La CASS i Andorra Telecom són els dos serveis públics que reben més valoracions negatives per part dels ciutadans, segons es desprèn de l’Observatori del primer semestre elaborat pel Centre de Recerca Sociològica (CRES). El seu director, Joan Micó, va presentar ahir els resultats de l’estudi, elaborat a partir de 771 enquestes fetes entre el 25 de febrer i el 16 de març d’enguany. Les preguntes van fer referència als principals problemes que els ciutadans creuen que té el país, a la situació econòmica, sobre els discapacitats i sobre la valoració dels serveis públics. Les qüestions relacionades amb la política es tractaran en un altre estudi, que segons va avançar Micó es farà públic a finals d’aquest mes.
Pel que fa a la valoració dels serveis públics, un 39,1% dels entrevistats va assegurar estar poc o gens satisfet amb el funcionament de la CASS, i un 31,3% amb Andorra Telecom. Per contra, els més ben valorats, amb bastanta o molta satisfacció, són els serveis de tràmits, tant dels diferents comuns (82,1%) com de Govern i ministeris (82%). “Són unes xifres força similars a les que vam obtenir al 2014 quan vam fer aquesta pregunta”, va explicar Micó.
Els que en proporció obtenen pitjors resultats, però, són el servei d’ocupació i els serveis socials. Tot i que la majoria dels enquestats no va respondre, en el cas del servei d’ocupació, quasi la meitat de les persones que ho van fer estan poc o gens contents.
Posteriorment, a les persones que s’havien pronunciat com a poc o gens satisfetes amb el servei d’una de les administracions, se’ls va demanar pel motiu. En el cas d’Andorra Telecom, la principal raó eren els preus elevats. Entre les queixes també hi ha el tracte del personal de la companyia. Aquest aspecte apareix també a la CASS. Un fet habitual en els darrers anys que ha fet que la parapública hagi creat la figura del mediador.
PRIMER ESTUDI SOBRE DISCAPACITATS
Per primera vegada el CRES va preguntar sobre el nombre de discapacitats a les llars dels enquestats, amb un resultat d’un 3,6% sobre un total de 2.053 persones. L’estudi, però, segons va assegurar Micó, és “una pinzellada de la realitat”, ja que la mostra utilitzada és molt petita en comparació a com es realitzen aquestes enquestes en altres països. “És possible que quan es faci el cens afegim preguntes per poder-ho fer”, va concretar Micó.
POLÍTIQUES SOCIALS I ATUR SÓN LES GRANS PREOCUPACIONS
L’Observatori del CRES també mostra que les polítiques socials, les prestacions i les pensions són, amb un 24,7%, els principals problemes d’Andorra i els aspectes que més caldria millorar del país. Aquest concepte segueix sent el que més maldecaps genera als ciutadans, però amb menys força que en el darrer estudi realitzat, quan ho va ser per un 31% dels enquestats. Micó va apuntar que “abans del 2007 la preocupació era menor” i que “com menys estudis té l’entrevistat, més alta és” la preocupació.
En segon lloc hi ha la manca de feina i l’atur, amb un 16,7%, un 2% més que fa uns mesos. “L’atur té un component estacional. Es diu més al primer semestre que al segon”, detalla el director del CRES.
El trànsit i el transport públic són les dues preocupacions que creixen més en percentatge. La primera ho fa d’un 9 a un 13,7%, i la segona d’un 3 a un 10,1%. L’economia, que inquieta a un 9,5% d’enquestats, es troba 10 punts per sota que fa tot just un any.