Turisme
El sector hoteler denuncia que hi ha 9.000 llits en pisos turístics il·legals
Els empresaris asseguren que es tracta de “competència deslleial” i esperen que la nova llei d’allotjaments els faci aflorar
El sector hoteler estima en uns 9.000 els llits que hi ha en apartaments turístics il·legals. Reclamen que la nova llei general d’allotjaments turístics estableixi els mecanismes suficients per aturar el lloguer d’aquestes places que qualifiquen de “competència deslleial”.
El departament d’Estadística va informar fa un parell de mesos que al país hi havia 9.807 llits en 1.962 apartaments moblats per a vacances. Una modalitat que fa referència als pisos que particulars i agències posen a disposició dels clients mitjançant diferents mètodes. Entre ells hi ha plataformes d’internet com Airbnb, que han generat molta polèmica en estats veïns perquè en alguns casos els llogaters els posen a disposició dels clients sense tenir llicència.
A Andorra, Govern, a principis del 2015, va anunciar que havia detectat 370 pisos il·legals, en una primera onada d’inspeccions. Les sospites del sector turístic, però, és que n’hi ha molts més. La ràtio apartaments-llits dels pisos legalitzats que apareixen a Estadística és de cinc llits per apartament, amb la qual cosa les aproximadament 9.000 places il·legals que denuncien els hotelers correspondrien a uns 1.800 habitatges no declarats.
Queixes
La portaveu d’Autèntics Hotels d’Andorra, Cristina Canut, comenta que la nova llei “és necessària, tot i que arriba tard”. Al seu parer, “Govern s’ha adonat que se li escapen molts tributs pels apartaments que no estan declarats”. “No paguen IGI, no estan declarats a l’IRPF de ningú i n’hi ha que són de particulars. Això són diners que no ingressa l’Estat”, exemplifica.
A la vegada, demana que aquests pisos il·legals aflorin i passin “tots els controls als quals estem sotmesos els hotels”. En aquesta línia, el president de la Unió Hotelera d’Andorra, Àlex Armengol, demana que “el Govern agafi la batuta” amb la nova reglamentació i “que hi hagi una equitat en els requisits” que es demanen als diferents establiments, com ara en els “sistemes d’emergències”, ja que segons indica alguns apartaments no compleixen la normativa.
Sobre el volum alt de pisos il·legals, el president de la Unió Hotelera assenyala que es tracta d’apartaments “que es van fer amb un propòsit que era la venda, i ara posar-los al sector turístic és complicat”. “Tenim 45.000 llits oficials, i a Barcelona n’hi ha 85.000. O tenim sobreoferta o hi ha infrademanda”, reflexiona.
Per Canut, aquest canvi d’usos no reglamentat té altres conseqüències: “Els hotelers de Canillo es queixen que els temporers que vénen a treballar a l’hivern no troben allotjament, i això és perquè els pisos estan en lloguer per als turistes”, assegura Canut.
Tot plegat té conseqüències per als hotelers, que perden clients que van a parar a places no comptabilitzades: “Per una banda tenim un ministre que ens diu que cada dia hi ha més turistes, però en canvi les nostres caixes no milloren”, raona la portaveu d’Autèntics Hotels d’Andorra.
REACCIÓ POSITIVA QUE ES VALORIN ELS SERVEIS DELS ESTABLIMENTS
Tant des de la Unió Hotelera com d’Autèntics Hotels es va fer una valoració favorable al fet que amb la nova llei d’allotjaments turístics es valorin no només els equipaments dels establiments, sinó també els serveis que es donen. Encara no està del tot decidida com es farà aquesta anàlisi, segons va explicar el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, però girarà entorn a dos conceptes. D’una banda el mystery guest, o client misteriós, una tècnica de màrqueting que consisteix que un avaluador va als establiments d’incògnit com si fos un client més. De l’altra, a partir dels comentaris que els clients deixen en pàgines web especialitzades com Booking.com o TripAdvisor. “Nosaltres hem demanat que es valorin els serveis. El mystery guest sempre ha funcionat molt bé”, reconeix Cristina Canut. De tota manera, expressa dubtes sobre com s’analitzarà la reputació on-line: “Si veus que la nota de Booking constantment és baixa és que passa alguna cosa”, afirma, i valora aquest portal perquè els comentaris només els poden fer persones que han realitzat reserves a l’establiment, a diferència de TripAdvisor “on pot comentar qui vulgui i et tiren per terra la reputació en un moment”. Per Armengol “hem d’estar a l’expectativa del client” i es mostra a l’expectativa per com s’acaba redactant l’articulat.