Medi ambient
Cap al vehicle elèctric transfronterer
Autoritats andorranes, espanyoles i franceses estudien instal·lar punts de càrrega compatibles en els tres països
Catalunya va crear el dijous la taula per al desplegament d’infraestructura de recàrrega per a vehicles elèctrics (Tirvec) i en l’acte va convidar tècnics de la resta de l’estat espanyol, d’Andorra i de França amb la finalitat de crear un corredor transfronterer per carregar aquest tipus de vehicles. “Els cotxes es mouen entre països fronterers i no té cap sentit no fer res per connectar-se”, va exposar ahir al Diari Assumpta Farran, directora de l’Institut Català d’Energia (Icaen).
En aquest context, va argumentar que durant la taula es va debatre la possibilitat de buscar un sistema de càrrega elèctrica compatible en els tres països. Farran va posar d’exemple els mòbils que, tot i estar operats per una empresa andorrana, funcionen a França o Espanya.
És per això que una de les àrees de treball de la taula és la interoperabilitat, en la qual participa Andorra. En total, en tindrà cinc que es reuniran periòdicament en un màxim de dos mesos, mentre que la Tirvec només es trobarà un cop a l’any, va detallar la directora de l’Icaen.
Catalunya s’ha marcat com a objectiu potenciar la implementació del vehicle elèctric i, per això, el dimarts va anunciar un pla d’acció per desplegar-lo, que compta amb una inversió de 5,8 milions d’euros. Amb aquest pla, a banda de crear la taula, també es potenciarà el nombre de punts de càrrega ràpida i semiràpida que es preveu que per al 2019 s’incrementin dels 61 actuals als 500. Farran, però, va avançar que ara mateix es desconeix on es posaran exactament els punts, però s’han determinat les àrees on es col·locaran en funció del volum de trànsit. Actualment, la majoria dels punts de càrrega ràpida i semiràpida es concentren a l’àrea metropolitana de Barcelona i ara s’estendran per tot el territori, segons un mapa del govern català.
Benefici per a Andorra
Alguns d’aquests se situaran en la zona fronterera amb Andorra o en les rutes que més utilitzen els vehicles del Principat. “On els haurem de tenir és al pas principal a Andorra”, va indicar Farran. Segons el mapa, un vehicle elèctric del Principat podria arribar sense problemes a les comarques barcelonines, gironines o tarragonines, mentre que el volum dels llocs de càrrega a les lleidatanes és més baix.
Sobre on es col·loquen els punts de càrrega, Farran va explicar que existeixen dos models, l’holandès, que els situa a les gasolineres o com el català o l’andorrà, que “van lloc per lloc a buscar on s’instal·len”, va dir.
D’altra banda, Farran va alabar que en el país la implementació dels punts de càrrega es faci des de l’empresa parapública FEDA que va considerar que ajuda la seva expansió. “A Catalunya es fa en col·laboració entre el sector públic i privat”, va sentenciar.