Medi Ambient
FEDA vol suport privat per al vehicle d'hidrogen
Andorra ha d’invertir prop de 200.000 euros per instal·lar un punt de recàrrega i es vol tenir una flota de dos o tres automòbils
Andorra manté l’aposta per l’ús d’energies alternatives per impulsar vehicles i després dels diversos programes per ajudar a l’adquisició de cotxes elèctrics entrarà de la mà de FEDA en “un projecte de recerca aplicada” per a l’ús d’un nou combustible que al sud d’Europa encara està a les beceroles. Es tracta de l’hidrogen diatòmic i dels vehicles que utilitzen aquesta font primària d’energia per desplaçar-se. Andorra participa com a soci en el projecte H2PiyR, que compta amb fons de la Unió Europea ja que és un dels subvencionats en el marc del programa transpirinenc Poctefa, i des de FEDA es vol anar conjuntament amb els privats per desenvolupar la part que li correspon al Principat.
Així ho va explicar en declaracions al Diari el director general de FEDA, Albert Moles, que va indicar que dels 3,9 milions d’euros del pressupost d’aquesta iniciativa, Andorra haurà de fer front a una xifra que superaria per poc el mig milió. “La Unió Europea ens subvenciona un 65% i la part que ens tocaria pagar és de prop de 200.000 euros”, va indicar Moles, que va explicar que el fet de comptar amb aquesta subvenció europea –dels 3,9 milions del pressupost, Brussel·les n’aportarà 2,4–, ha fet més senzill embarcar-se en aquest projecte.
Punt al centre del país
Andorra participarà en el projecte amb la instal·lació d’un punt de càrrega d’hidrogen. Moles va explicar, tot i que encara no hi ha una data fixada, que s’ubicarà al centre del país, a Andorra la Vella o a Escaldes-Engordany. Va descartar que estigui situat a FEDA i va indicar que el lloc ideal seria prop o al costat d’una benzinera.
El projecte, que s’ha dissenyat amb l’any 2020 com a horitzó, preveu la construcció de sis estacions d’hidrogen que permetin viatjar amb els vehicles impulsats per aquest combustible des de Saragossa fins a Pamiers, passant per Andorra. Tres s’ubicaran a l’Aragó (Saragossa, Osca i Fraga), una a Tarragona, la cinquena a Andorra la Vella o Escaldes i la sisena a Pamiers. Al 2020 hi haurà a la zona d’influència del Pirineu deu estacions (a l’Aragó n’hi ha dues d’actives i al sud de França dues més), el que permetrà connectar aquest corredor amb els existents a la resta d’Europa.
Respecte a la flota de vehicles que es posaran en circulació mentre es desenvolupi el projecte, el director general de la parapública va parlar de dos o tres cotxes impulsats per pila d’hidrogen. “Podrien ser vehicles adquirits per algun comú o per alguna empresa privada. Ho hem d’acabar de tancar”, va explicar Moles, que va indicar que “l’avantatge que tenim és que una part del cost de l’adquisició del cotxe estarà subvencionat pels fons de la Unió Europea”. Els tres països que hi participen posaran setze vehicles (sis turismes, vuit furgonetes i dos autobusos) a les carreteres.
El que sí que va descartar, de moment, és que es posi en marxa un programa similar a l’Engega, mitjançant el qual el Govern ha donat ajuts per adquirir vehicles impulsats per energia elèctrica. L’H2PiyR “és un projecte de recerca aplicada i no per anar al mercat”, van assenyalar des de la parapública. “El que es vol fer és tenir una petita flota per veure com funciona i no estendre’l molt ràpidament”, va indicar Moles.
Els vehicles impulsats per hidrogen “són una mica més cars que els elèctrics, però tenen més autonomia i el temps de recàrrega és molt més ràpid”, va afegir.