Noves tecnologies
L'avaria impedeix cobrar amb targetes i les tasques vinculades a la xarxa
La caiguda va afectar empreses i establiments des de primera hora del matí fins al migdia
Establiments hotelers, comerços, bars, restaurants i empreses de tot tipus van patir en primera persona la caiguda del servei d’Internet a la capital i Escaldes-Engordany. Uns dels més afectats van ser les grans superfícies d’alimentació que van veure com els clients que normalment paguen amb targeta les seves compres no ho podien fer. “Alguns, pocs, han pagat amb efectiu. Però d’altres han optat per deixar la compra feta i marxar”, explicava el gerent de l’Andorra 2000, Antoni Miralles, que denunciava que “el problema és que Andorra Telecom no et dóna cap alternativa si cau el servei d’Internet” i que “el comerç està en mans d’un monopoli i d’una empresa que no té un pla de contingència”. Situacions similars es van repetir a l’Hiper Andorra. “Hem tingut problemes durant una hora. La gent no porta diners en efectiu i hi hagut cues als bancs per treure’n”, assenyalava el director, Juanjo San Nicolás, qui també lamentava no tenir “cap alternativa” de cobrament per targeta si cau Internet.
D’altra banda, des de la Unió Hotelera es va informar que la gran majoria d’establiments de la capital i Escaldes van patir ahir els problemes en major o menor mesura. Un dels més afectats va ser l’hotel Hesperia, sense Internet des de la una de la matinada i que no l’havia recuperat al tancament d’aquesta edició. “No podem cobrar als clients, no ens arriben les reserves ni podem obrir les portes de les habitacions amb les targetes”, explicava el director, Manel Ara.
El president de la Confederació Empresarial, Xavier Altimir, confirmava que força empresaris havien patit la incidència. Respecte a les responsabilitats d’Andorra Telecom assenyalava que “problemes els pot tenir tothom, però haurien d’haver informat del que estava passant els empresaris”.
ANDORRA TELECOM POSA EN MARXA UN 'NÚVOL' NACIONAL D'EMMAGATZEMATGE
Andorra Telecom ha posat en marxa un sistema d’emmagatzematge al núvol nacional dirigit a les empreses del Principat. Batejat com a Som Cloud, el nou servei respon a les demandes del teixit empresarial. Segons va explicar el director de Relació amb el Client d’Andorra Telecom, Josep Vilana, el servei s’emmarca dins del pla estratègic de l’operadora i es considera un element bàsic de suport del teixit productiu per afavorir, de forma més específica, el sector de la innovació i de les noves tecnologies.
Malgrat que l’objectiu primari és donar aquest servei primer als empresaris del país i després al client particular, el projecte s’inclou en els plans de diversificació de l’empresa i no es descarta internacionalitzar l’activitat. És per això, que Som Cloud s’ha creat en col·laboració amb l’empresa internacional Nexica, que a més de tenir 20 anys d’experiència en el sector, té presència en els mercats espanyol, francès i italià.
El Som Cloud es troba físicament a les instal·lacions de l’operadora a Santa Coloma en una sala on disposa d’una triple protecció d’energia, redundància de camins de fibra i quatre equips diferenciats de climatització, cadascun dels quals té capacitat per si sol per mantenir el recinte en la temperatura recomanada, que se situa entre els 21 i els 22 graus. I tot això es reforça amb el servei de vigilància i seguretat les 24 hores del dia. Per Vilana, un dels grans atractius del núvol nacional és que els clients tenen la garantia que les seves dades estan físicament allotjades en servidors en territori andorrà, amb la seguretat jurídica i les garanties de protecció de dades que la legislació ofereix. “Hem detectat l’interès de moltes empreses perquè la seva informació cabdal estigui allotjada a Andorra”, va assenyalar.
Un contracte formalitzat
Andorra Telecom ha presentat aquest nou servei a una trentena d’empreses del país i de moment ha formalitzat un contracte amb una societat que Vilana va preferir no revelar. Segons el director de Relació amb el Client optar pel núvol permet a l’empresa reduir costos ja que s’elimina tota la inversió en maquinària. A més, va dir, l’empresa contracta una determinada capacitat de memòria i pot ampliar-la o reduir-la en funció de les seves necessitats amb immediatesa i la màxima flexibilitat.