Noves tecnologies
Una avaria deixa 1.500 empreses sense servei d'Internet
Un problema tècnic a la plataforma d’accés a la xarxa detectat a la matinada va deixar diverses hores sense servei als clients amb IP fixa
Un problema tècnic a la plataforma d’accés a Internet d’Andorra Telecom va deixar ahir al matí diverses hores sense servei a 1.540 clients amb IP fixa, la gran majoria empreses [els particulars tenen IP dinàmica], d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. Els primers abonats afectats van començar a tenir problemes per accedir a la xarxa a partir de la una de la matinada d’ahir. Mitja hora abans, l’operadora havia iniciat el procés de migració del node central d’accés a Internet a la capital i a Escaldes cap la nova plataforma que ha de millorar la robustesa, l’estabilitat i la fiabilitat de la xarxa a tot el país. La d’ahir era la cinquena i darrera fase de la migració que va començar a l’abril a Santa Coloma, que va continuar al maig, primer a Ransol i al Pas i després a Sant Julià i Ordino, i de la que es va realitzar la penúltima etapa a mitjan juny a la Massana i a Encamp.
Segons va informar al matí el director de Relació amb el Client d’Andorra Telecom, Josep Vilana, mentre s’estaven realitzant els treballs es va produir un problema tècnic, que no s’havia detectat en les quatre fases anteriors, i que estava dificultant la migració. “Hem fet la intervenció com estava prevista, però el resultat no ha estat l’esperat”, va assenyalar.
Això va fer que a les sis de la matinada els tècnics de l’operadora optessin per tirar enrere el canvi, iniciant el procés de retorn a la plataforma inicial. Aquesta operació va tenir com a “efecte col·lateral” talls del servei d’internet dels 1.540 clients amb IP fixa i altres usuaris particulars, va indicar Andorra Telecom mitjançant un comunicat un cop solucionada l’avaria. Una incidència que va afectar un 12% dels 13.949 abonats a Internet per fibra òptica d’Andorra la Vella i Escaldes.
Migració resolta amb èxit
Malgrat que ahir a la tarda encara hi havia clients que no tenien normalitzat el servei, l’operadora va donar per tancada la incidència a un quart de dues de la tarda. Paral·lelament a les tasques per retornar el servei als abonats afectats, els tècnics van diagnosticar i resoldre la problemàtica que havia impedit el canvi de plataforma i van començar de nou la migració cap a les 11 del matí, donant-la per resolta a dos quarts de dues de la tarda.
Des de l’operadora es va admetre que malgrat el fet que la plataforma d’accés a Internet funcionés correctament, alguns clients podrien tenir dificultats per accedir al servei perquè a causa de la incidència es podrien haver produït desconfiguracions d’equips informàtics i de routers.
Malgrat que el comunicat d’Andorra Telecom recomanava als abonats que encara no tinguessin Internet trucar al número 115 del servei d’atenció al client per solucionar els problemes, ja que alguns routers s’havien de resetejar des de l’operadora, el telèfon es va col·lapsar en algun moment, fet que va dificultar la normalització de la incidència.
El director de Relació amb el Client, a més de demanar disculpes a tots els abonats per les molèsties que la intervenció hagi pogut generar entre particulars i empreses, va recordar que el canvi del node central d’accés a l’abonat era imprescindible per a la renovació de la plataforma, en funcionament des de fa vuit anys. Vilana va indicar que un cop es conegués l’impacte de l’avaria, “es valorarà si s’han d’efectuar compensacions als clients pels efectes de la incidència”.
L’avaria va afectar comerços, establiments de restauració i hotels que entre una i diverses hores no van poder fer cobraments amb targeta de crèdit als seus clients ni tampoc fer tasques que requerissin accedir a Internet.