Comunicacions
Andorra Telecom preveu més de 40 milions per 'roaming'
Jordi Nadal subratlla que l’expectativa de caiguda de la itinerància no és tan negativa i per al 2021 confien a ingressar fins a 18 milions
Andorra Telecom continua treballant en l’escenari que els ingressos que deixa la itinerància de visitants amb telèfons d’operadores estrangeres es reduirà de manera notable per l’aplicació de les noves normatives internacionals, però les previsions són més engrescadores per quadrar els números de la companyia. El director general, Jordi Nadal, remarca que “va cap a baix tot i que l’any passat vam fer el rècord i aquest any no va gens malament, i si l’anterior vam fer 44 milions aquest l’expectativa és superar els 40 i no sé si arribarem als 44” i exposa les noves estratègies que estan posant en marxa. “El que estem fent és baixar molt el preu que ens paguen a nosaltres els operadors, no sé el que cobren al final al client, i detectem que en aplicar una tarifa molt barata creix molt el consum”, assenyala.
El director general de l’operadora de telecomunicacions en una entrevista a COPE Andorra-AD Ràdio admet que “és veritat que no compensa la tarifa tan baixa amb el consum elevat” però especifica que per al futur la teoria de la companyia és que “els ingressos de roaming sí que aniran caient el 2017 clarament, el 2018 també però fa uns anys l’expectativa era molt negativa de quedar-nos a 0 o a 2 milions i ara estem pensant entre 10-15-18 milions a partir del 2020 o el 2021”. Aquesta circumstància obliga Andorra Telecom a impulsar mesures “per combatre aquesta davallada que és molt important des de 44 milions” i recorda que es busquen alternatives com la de comprar un operador espanyol per ampliar les línies de negoci, apunta Nadal. I precisa que “es farà si té sentit, ens sentim confortables i és segur”.
Recerca d'operadors espanyols
Amb aquest objectiu l’operadora va estudiar entre les més de 1.500 empreses que tenen llicència a l’Estat veí per operar en algun tipus de serveis de comunicació i s’ha anat acotant la recerca “per la mida, la robustesa els que podien tenir interès” i d’entre aquests ressalta que alguns ja responen que no tenen cap interès de buscar soci perquè el negoci els va molt bé. El resultat és que ara mateix “ens en queden dos amb cert interès, és una possibilitat amb què continuem treballant”, comenta Nadal, “i potser es decideix que no val la pena perquè en cap cas Andorra Telecom correrà un risc perquè no estem en una situació tan desesperada, per dir-ho així de dir hem de trobar un operador on invertir”. I esmenta altres línies de negoci obertes recentment com el call center o el cloud “i som conscients que no arribarem a facturar ni molt menys el que facturàvem amb roaming però hi ha moltes altres tasques a fer”.
Quan hi hagi “una proposta molt concreta, amb una intenció molt concreta i que ens encaixi es decidirà” la possible compra i recorda que també “depèn de l’altra part perquè hem conegut empreses que ens agraden però potser nosaltres no els agradem o hi ha peròs que t’has de pensar. No estem en una situació de precipitació”. I avança que potser “el setembre per esgotament prenem una decisió” respecte a les dues opcions en estudi, tot i que reitera que s’ha d’acabar de concretar molt “i si l’altra empresa no ho posa fàcil al final la decisió potser és massa complicada i ja buscarem altres possibilitats”.
Inversions sense diners
Jordi Nadal assegura que Andorra Telecom té constantment proposicions per fer inversions. “Reps tota mena de projectes en els que fan falta expertise de fibra de molts països que estan fent projectes i a nosaltres apuntar-nos a tot el que sigui aportar coneixements d’enginyeria o aportar expertise de comunicació sense haver d’invertir diners és una cosa que veiem bé i rebem moltíssimes propostes”, explica. L’origen de les iniciatives és ben divers. A més de les dels països del voltant n’hi ha hagut de l’Àfrica o de l’Orient Mitjà.
Per ara tots els projectes s’han descartat perquè “són iniciatives tan específiques i també tenim recursos limitats i el nostre focus és el servei a Andorra. Som conscients que la gent pot pensar que ens centrem aquí i deixem l’expansió”, destaca Nadal. Alhora que precisa que s’ha poder diversificar l’activitat “hem de ser una empresa capaç de fer dues coses alhora. No m’agradaria arribar al 2021 i que la nostra previsió fos més pessimista que la que tenim ara i que ens diguessin ‘per què no heu fet res’, perquè és la nostra responsabilitat” i apunta que estan preparats “perquè som suficients persones perquè alguns es dediquin a buscar previsions de futur i d’altres perquè els serveis d’avui en dia funcionin bé”.
Nadal emfatitza que “hem dit moltes, moltíssimes vegades que aquesta idea la fiquem al calaix i quan acabem l’anàlisi de les operadores espanyoles si surt o no recuperarem la segona idea però no obrirem idees en paral·lel, això ho tenim claríssim”.