Transport aeri
Un 45% més de vols a l'aeroport de la Seu
La infraestructura creix en activitat respecte al primer semestre del 2015
Tot i no tenir vols regulars, l’activitat a l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell ha crescut. Jordi Candela, director d’Aeroports de Catalunya, va indicar ahir que aquesta infraestructura va tancar el 2015 amb 2.000 operacions tant en vols privats com comercials. Aquest any, però, les xifres han millorat i de gener a juny s’ha incrementat un 45% el nombre de vols respecte al mateix període de l’exercici anterior. “Dir-vos que amb aquestes 2.000 operacions a l’any, comparant-ho amb la xarxa d’aeroports d’Espanya, en té deu per sota. Albacete, Salamanca o Burgos pel que fa a d’operacions estan per sota”, va afirmar Candela, que ahir es va reunir amb empresaris andorrans per explicar-los l’estat de la infraestructura i els seus reptes.
Aquesta trobada, una iniciativa de l’associació Empresa Familiar Andorrana (EFA), tenia com a objectiu atreure vols comercials regulars a l’aeròdrom tant de dins com de fora de l’espai Schengen. De moment, però, no té una certificació per poder operar vols fora d’aquest espai, malgrat que les instal·lacions estan a punt, segons Candela. “Podeu veure una sala de deportats magnífica, una garita per al control d’aeroports espectaculars”, va especificar. En aquest context, va relatar que han fet les peticions pertinents al ministeri de l’Interior perquè aquest aeroport pugui rebre turistes de fora de Schengen. “Hem fet cartes, trucades i gestions. Seguim perseverant, la infraestructura hi és”, va assegurar Candela.
Desafiaments en seguretat
Un dels reptes principals són les mesures de seguretat en matèria d’aterratge quan la meteorologia és adversa. En aquest sentit, un dels reclams és la instal·lació d’un sistema de GPS. Actualment, aquest aeròdrom posseeix un mecanisme visual i “si el sostre de núvols està molt alt no entren (els avions)”, va detallar Cristina Pastor, directora d’Andorra-la Seu Aeroport, que va afegir que l’objectiu és assolir “un sistema d’aproximació”. Per això, va destacar Candela, “s’ha de fer una modificació de l’espai aeri a més d’una habilitació de vols instrumentals a l’aeroport”. En aquest context, el govern de Madrid ha demanat a la Generalitat que realitzi un estudi previ de viabilitat que espera tenir llest a finals d’any. Tot i així, segons Candela, Enaire, una entitat pública adscrita al ministeri de Foment espanyol i que controla l’espai aeri, ja va analitzar la infraestructura i va determinar que era viable. Tot el procés pot tardar fins a 24 mesos, segons va subratllar Candela. “Estem parlant de molt paper i poca inversió”, va agregar.
Per als representants de l’EFA això és una de les qüestions principals a resoldre. “No hi ha cap companyia que es vulgui jugar la salut i la seguretat dels seus clients fent-ho d’una manera que no saben si podran aterrar o no”, va exposar Josep Maria Cases, president de l’EFA. Pel que fa a Andorra, Cases va indicar que el Govern hauria de resoldre la construcció de l’heliport, perquè seria una de les possibles vies per traslladar els turistes que arribessin a l’aeroport, que es faria amb helicòpter.
NEILSON VOL PORTAR TURISTES BRITÀNICS AMB UN ALT PODER ADQUISITIU
L’operadora britànica Neilson Thomas Cook estudia portar al Principat turistes britànics amb un alt poder adquisitiu el pròxim hivern a través de l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell. El representant de l’empresa al país, Ian Archer, va indicar ahir al Diari que volen oferir uns vols premium amb un preu més elevat, ja que l’aeròdrom només té capacitat per acollir vols amb 50 passatgers i no 200, cosa que encareix el bitllet. “Quan els vols són petits, el preu és més car”, va emfatitzar. En aquest context, va exposar que s’oferiran paquets que estiguin d’acord amb el nivell adquisitiu dels turistes amb autobusos o cotxes privats, hotels de qualitat o resorts a les estacions d’esquí. “És una bona oportunitat si trobem els socis adequats”, va destacar.
El director d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, va dir que han firmat un acord amb l’operadora per intentar fer una prova pilot per rebre turistes britànics que vulguin venir al Principat a esquiar. Archer va confirmar que s’han fet els primers passos, però que és d’hora per parlar del nombre de vols o passatgers. “Podem ajudar Catalunya a trobar les persones o les companyies que ofereixen aquest servei”, va ressaltar.