Noves tecnologies
Andorra Telecom contracta Huawei per a la fibra òptica
L’operadora canvia de proveïdor de fibra òptica per corregir els problemes actuals i substituirà les caixes de totes els clients
L’empresa xinesa Huawei serà el nou proveïdor de fibra òptica d’Andorra Telecom. L’operadora canvia de subministrador per solucionar els problemes que s’han detectat a la infraestructura i que estan directament vinculats a la instal·lació que hi ha a les llars, que es canviarà segons anuncia el director general de la companyia. “Hem decidit tirar endavant la substitució de les capsetes que hi ha a les cases, que són el que comporta de l’ordre del 40-50% de les incidències dels nostres clients. Moltes vegades si la televisió es pixela o Internet fa el tonto costa d’entendre però és el hardware o software d’aquesta caixa que no funciona i s’ha de canviar”, destaca Jordi Nadal, en una entrevista a COPE Andorra-AD Ràdio.
Aquestes caixes, les ONT, van connectades a uns altres equips més grans que té Andorra Telecom “i que la seva evolució no ha estat la correcta i la seva fiabilitat contrastada amb els operadors que ens podem comparar no és l’adequada”, reconeix el director general. Motiu pel qual s’ha decidir canviar de proveïdor i entre els tres que van optar al concurs que es va convocar l’escollit ha estat Huawei, del que lloa la solvència que l’avala. “Hem apostat per una empresa xinesa que té el 41% de tota la fibra que hi ha desplegada al món, 41 de cada 100 les ha posat Huawei. És el líder mundial d’aquesta tecnologia”, emfatitza Nadal alhora que ressalta que els altres dos candidats “també eren molt bons” però en la decisió final ha pesat “no només la robustesa, també la qualitat del servei i en els tres casos hem anat allà on estan funcionant, que ens diguin el percentatge d’incidència, hem vist el hardware, hem ensenyat el nostre a veure què podem millorar i tenim un recorregut de millora important”.
Malament amb els americans
Andorra Telecom vol posar fi amb la contractació de Huawei a la mala experiència que ha tingut amb el proveïdor actual. Nadal recorda que la xarxa de fibra òptica nacional té 10 anys, “vam ser pioners a Europa i no vam poder buscar referències als països veïns perquè no n’hi havia” i es va apostar per un fabricant americà. I el servei no ha estat l’esperat segons valora el director general de l’operadora perquè “el mercat americà ha anat com ha anat i són més de cable i l’empresa ha estat comprada cinc cops, i creiem que el seu focus s’ha desviat bastant de la fibra òptica i la nostra experiència no ha sigut positiva ni molt menys”. Una situació que confia que no es tornarà a repetir perquè “ara un requisit que posem, que reconec que fa 10 anys no miràvem, és la fortalesa econòmica del proveïdor”, puntualitza Nadal.
El canvi de les ONT instal·lades a casa de cada client, que no tindrà cap cost per a ells, suposarà una inversió “d’uns 6 o 7 milions entre la despesa que ens suposarà anar a les llars i les màquines”. I que s’afegiran als 74 milions “que hem invertit fins a la data. Una part molt important dels quals se l’ha emportat tota la xarxa passiva que són tots els cables que estan per sota dels carrers”, afirma el responsable de l’operadora que relata un altre problema que s’ha de solucionar “amb l’electrònica que hi ha a la punta de cada fibra que hauria pogut anar bé, però per a mi personalment no ha acabat de funcionar bé, i el cost de l’electrònica ha caigut un ordre de magnitud, i el que ens podia costar de l’ordre de 300 ara ens en costa 30”.
La substitució de les capsetes de la fibra començarà amb amb les proves dels equips nous que es faran de forma imminent “i al gener vinent o a final d’aquest any anirem desplegant geogràficament canviant les ONT a tothom de manera que les incidències baixin significativament i ja que fem un pas d’aquest i posem una xarxa molt, molt nova, molt moderna millorem les prestacions dels clients”.
Canvi central de telefonia fixa
Les millores que porta a terme Andorra Telecom també arriben a la telefonia fixa. Es canvia la central de telefonia aquest estiu “perquè hi ha hagut algunes incidències que afecten bàsicament empreses”, comenta Nadal i el motiu torna a ser una mala experiència amb el subministrador. “Crec que vam tenir una mica de mala sort perquè vam comprar la central a un proveïdor que al cap d’un any va decidir que no volia més el negoci de les centrals i va tancar i ens va deixar sense evolució i garantint el manteniment fins a un límit que era el 2016”, assenyala el director de l’operadora. L’afectació per als usuaris és del servei de veu però Nadal remarca que confia que “no comporti res, redoblarem els esforços i aprendrem del que ha passat”.
FALLIDES DELS PROVEÏDORS
Els problemes amb els subministradors tècnics que motiven el canvi a fibra òptica s’han repetit al llarg de la història d’Andorra Telecom. Jordi Nadal relata el seguit d’experiències que han tingut. “Vam comprar una plataforma de telefonia mòbil i l’empresa va fer fallida i a la de telefonia fixa ens va passar dues vegades seguides”, abans d’arribar al canvi actual. Es va triar un fabricant, un any després va plegar, es va fer un concurs i un any després també va decidir plegar. Lamenta el director general que eren marques conegudes, Nokia, Converse i Nortel i que en tots els casos l’aposta sortís malament.