Administració

Una vintena de peticions de firma digital en gairebé un mes de vigència

L’executiu aspira que en dos o tres anys entre el 20 i 30% dels tràmits es facin per Internet

Una vintena de peticions de firma digital en gairebé un mes de vigènciaXavier Pujol

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Govern ja ha atès una vintena de peticions d’expedició de la signatura digital, un nou sistema per realitzar tràmits amb l’administració a través d’Internet que es va posar en marxa a principis de mes, segons apunta el secretari d’Estat de l’Administració Pública, Antoni Rodríguez. Fins ara l’únic tràmit que s’hi ha pogut fer és el dipòsit de comptes, que va exhaurir ahir el seu termini de presentació.

Rodríguez reconeix que per ara “són pocs”, però es mostra convençut que la xifra anirà augmentant amb el temps. L’objectiu de la seva oficina és que “en un període de dos o tres anys entre un 20 i un 30% del total dels tràmits es facin on-line” i es mostra optimista perquè “creiem que al país hi ha cultura d’utilitzar Internet”. Per assolir-ho, caldrà continuar amb els treballs per adaptar tecnològicament els entorns virtuals de la pàgina web de tràmits i conscienciar la població, per tal d’incrementar el nombre de processos que es podran fer a través de la xarxa.

Entre aquests hi ha que les empreses puguin emetre factures electròniques. Per arribar a aquest pas però, Rodríguez avança que l’ideal seria que el certificat electrònic de Govern s’equiparés al d’altres administracions, com la CASS i els comuns. “Si es defineix un estàndard, es pot car­regar una factura directament al compte corrent i evitar tots els processos manuals d’entrada i registre” a l’administració. Aquest avenç també permetria, a opinió del secretari d’Estat, reduir el temps que Govern tarda a pagar a les companyies proveïdores de serveis. Una situació que ja ha portat els empresaris de la construcció a queixar-se reiteradament per la demora dels cobraments dels treballs.

El certificat electrònic també obre la porta, fins i tot quan la infraestructura tecnològica estigui més desenvolupada, a poder votar en unes eleccions. “S’ha parlat i el sistema ho permet. Falta veure com es farà”, assenyala. De tota manera reconeix que es tracta “d’un projecte embrionari” i no es planteja una data d’aplicació.

Abans d’aquest avenç, però, s’espera haver arribat a acords bilaterals amb altres països per tal que el sistema andorrà sigui vàlid a l’estranger, a l’hora de validar documents. “La nostra signatura electrònica segueix estàndards europeus. Només cal tancar els acords amb els països perquè hi pugui funcionar”, explica Rodríguez. La intenció és començar amb els estats veïns com “França, Espanya i Portugal i a partir d’aquí anar-ho estenent”, indica. Això permetrà “per exemple, si estàs a l’estranger i et demanen un document que ha d’estar signat per Govern, poder-lo obtenir al moment i que ells el reconeguin”, especifica.

Demanar-lo

El certificat electrònic es pot demanar “a Govern o a la Cambra, si s’és persona jurídica”. Tan sols s’ha de facilitar el correu electrònic i el número de telèfon mòbil. “Després, des de l’ordinador es valida un correu electrònic que arriba i ja es pot utilitzar”, assegura el secretari d’Estat. Una de les particularitats és que “físicament no tens res, no hi ha suport físic”. Únicament es disposa d’un nom d’usuari i una contrasenya i quan es vol fer un tràmit concret a través de la pàgina web d’e-tràmits “es rebrà un codi al telèfon que s’haurà d’entrar en aquell mateix moment i que servirà per validar la signatura”. Es tracta d’un procediment que ja s’usa per fer compres on-line.

CITA PRÈVIA PER AL PASSAPORT I CARNET DE CONDUIR

Una de les novetats amb les quals s’està treballant des d’Administració Pública és facilitar els tràmits de renovació del permís de conducció i del passaport. Rodríguez preveu que, amb l’increment de tràmits que es faran per Internet, menys gent vagi a fer-los a l’oficina, amb la qual cosa “volem augmentar el potencial del canal presencial i donar-li més valor. Un exemple seria que “la renovació del permís de conduir, que ara es tarda un dia, es pugui obtenir amb 20 o 30 minuts des de tràmits”. En la seva opinió “creiem que una persona pot acceptar estar aquest temps per rebre un document, però dues o tres hores, no”. Aquest avenç també inclouria el passaport i per agilitzar encara més el procés i evitar cues “a la tardor volem desplegar la cita prèvia”.

tracking