Turisme
Equipaments i serveis puntuaran en la classificació dels hotels
El Govern també tindrà en compte les valoracions dels visitants a les pàgines web i farà ús del ‘mistery guest’ per inspeccionar establiments
El projecte de llei d’allotjaments turístics aprovat pel Govern la setmana passada preveu incorporar la valoració dels serveis oferts pels hotels a l’hora de classificar per estrelles els establiments que ja no es regiran només pels equipaments. Es tracta d’una mesura llargament reclamada per la patronal del sector que la considera “bona” i “un encert”, ja que permetrà posar en valor els establiments que ofereixen als seus clients prestacions com ara un servei de cuina o d’aparcament de cotxes 24 hores al dia. Es tractarà d’un sistema molt innovador ja que, com va explicar el ministre de Turisme, Francesc Camp, durant la presentació del projecte de llei, “hi ha molts pocs països al món que obliguin a tenir classificació de serveis”. Camp també va explicar que els requeriments pel que fa als equipaments seran “molt més ambiciosos” que ara, fet que es traduirà en un increment de la qualitat del parc d’allotjaments turístics.
Per fer aquesta valoració dels serveis, des del Govern es fixaran uns criteris el màxim d’amplis possibles segon el tipus d’allotjament. Segons va indicar Camp, el ministeri està treballant amb l’Organització Mundial del Turisme i una empresa especialitzada en aquest tipus de valoració. La categoria que tindrà cada hotel sortirà d’una ponderació –encara s’ha d’establir quina tindrà més pes– de la puntuació que s’obtingui pels serveis, per una banda, i pels equipaments, per l’altra. En aquest segon cas se seguirà el criteri de l’Hotel Star Union, un sistema de classificació hoteler harmonitzat que fan servir fins a disset països europeus.
Mecanismes de control
La futura llei també establirà mecanismes de controls necessaris perquè els establiments hotelers estiguin dins dels nivells de qualitat que se’ls exigiran un cop estiguin classificats i que hauran de mantenir al llarg dels anys si no volen perdre les estrelles. El servei d’inspecció existent es reforçarà i no quedarà circumscrit a les visites dels funcionaris als hotels. Així, es farà servir la figura del mistery guest, és a dir, la d’un inspector que es fa passar per un client per comprovar si els serveis que diuen oferir els hotels són certs. L’únic que va avançar Camp és que aquest sistema té “un cost important”, que no es podrà fer un control cada any i que, per les dimensions del país, s’haurà de fer amb gent forana.
També es tindran en compte les valoracions que els clients facin dels establiments a través d’Internet per decidir si algun n’ha de perdre una estrella. El ministre va parlar de fer-ne servir cinc o sis de diferents i que les que s’utilitzin hauran de tenir sistemes de control. És a dir, saber del cert que el client que està fent la valoració ha estat a l’hotel.
Des del sector es valora de manera molt positiva tant el nou sistema de classificació com el d’inspecció. “És un pas endavant, ja que ens obligarà a millorar la qualitat del servei”, va indicar el portaveu de la Unió Hotelera, Manel Ara, que hi va afegir que “és interessant que es tingui en compte la valoració en webs i xarxes social perquè només es fa a tres o quatre països”. Des d’Autèntics Hotels, la presidenta, Cristina Canut, va assenyalar que “cal reconèixer d’alguna manera els hotels que estan disposats a donar un servei personalitzat per mantenir les seves estrelles”.
Resta d’establiments
Quant a la resta d’establiments, la llei preveu que hostals, residències i pensions deixin de classificar-se per estrelles. Els aparthotels i càmpings ho faran com els hotels, d’una a cinc, i els allotjaments rurals mantindran la classificació d’una a quatre espigues. Els càmpings podran tenir una àrea d’acollida d’autocaravanes amb uns mínims serveis i encara està per definir si hi podran estar 24 o 48 hores. Les àrees d’estada d’autocaravanes no tindran un límit de dies i hauran de comptar amb els mateixos serveis que un càmping.