Promoció turística
Els hotelers veuen els esdeveniments cabdals per trencar l'estacionalitat
Des de la Unió Hotelera asseguren que els establiments estan força més plens quan hi ha actes importants al país
La Unió Hotelera (UHA) aposta per incorporar nous grans esdeveniments al calendari per tal d’ajudar a trencar l’estacionalitat del sector turístic i aconseguir, així, volums de visitants més importants en temporada baixa. Sobretot durant la primavera i la tardor. En aquests períodes l’ocupació se situa per sota del 50%.
Especialment minsa és a la primavera quan, a excepció de l’abril de l’any passat, des del 2011 no s’arriba ni tan sols al 40%. De fet, enguany el nombre de places hoteleres ocupades aquest mes va ser d’un 28,29%, mentre que al maig tan sols del 32,35%. Pel que fa a la tardor, l’any passat es va registrar el millor setembre i octubre dels darrers exercicis, amb un 46,26% i un 43,13%, respectivament.
“Si mirem les ocupacions diàries i es correlacionen quan hi ha esdeveniments, l’impacte és molt clar”, apunta Carles Calvo, gerent d’Hotansa i membre de l’associació. Calvo creu que “hi ha potencial per créixer, sempre què no vulguem els volums de l’hivern”, que es mouen prop del 70% d’ocupació. Considera que “amb el senderisme mai arribarem als nivells que ens dóna l’esquí, però déu n’hi do el que podem arribar a tenir”. “L’esquí pot fer que en un dia hi hagi 30.000 persones a les muntanyes. Amb el senderisme això és impensable”, comenta.
Propostes
Per aquesta raó es mostra partidari de “fer un catàleg de serveis molt més ampli”, sobretot de cara a l’estiu. El gerent d’Hotansa valora que “en els últims anys s’ha estat treballant per portar esdeveniments esportius i culturals que facin que hi hagi motius per venir” al país, però reconeix que “pel que fa a pressupost és difícil”. Aquesta voluntat del sector va en concordança amb el que va avançar fa unes setmanes el ministre de Turisme, Francesc Camp, que va expressar la voluntat de portar al país més grans esdeveniments “culturals” –ho va afirmar amb referència al Cirque du Soleil– “altres mesos de l’any, sobretot en temporades baixes com la primavera i la tardor”.
A banda dels esdeveniments, una de les altres propostes que han aparegut els darrers mesos per incrementar el volum de turistes a la primavera és el ràfting. Tot i això, Calvo es mostra una mica escèptic amb la possibilitat que aquesta nova oferta suposi un canvi de tendència. “Al Pallars diuen que en fan molt, però només hi ha dos hotels i un càmping. Mouen 500 persones diàries. Nosaltres amb això no omplim ni l’avinguda Meritxell”, raona. Per ell, la línia a seguir ha de ser “construir segments d’activitat continuada”: “Es pot potenciar el comerç, tot i activitats concretes com la Shopping Night.” “Si no hi ha esdeveniments importants és difícil generar ocupacions altes”, indica, i assumeix que “certa estacionalitat sempre hi serà”.
Pel que fa a la tardor, Calvo creu que és “més fàcil” d’impulsar que no pas la primavera. “L’octubre i el novembre els hotels que hi ha oberts treballen força bé. La gent sobretot busca activitats de cap de setmana.”
Segons dades de la Unió Hotelera, en els dos darrers anys s’ha aconseguit que en sis mesos se superi el 50% d’ocupació. Es tracta de la temporada d’hivern –de desembre a març– i dels dos principals mesos d’estiu –juliol i agost–. Una xifra que, no obstant això, ha augmentat respecte als darrers anys. Sense anar més lluny, el 2011 únicament es va superar la meitat de l’ocupació de mitjana en quatre mesos –gener, febrer, març i agost–.
Una de les claus per explicar aquesta millora és la tendència a l’alça dels darrers anys del juliol. El 2012 va registrar una ocupació del 44,77% i des d’aleshores s’ha anat incrementant fins al 63,97% d’aquest estiu. Calvo ho explica pels grans esdeveniments que s’han programat. Especialment el Cirque du Soleil, que des del primer any que se’n van fer representacions, el 2013, va suposar un punt d’inflexió. Aquest juliol, a més, s’ha vist potenciat per l’arribada del Tour de França.