Comerç
Govern sancionarà els transportistes espanyols sense permís per al país
Govern sancionarà els que a partir del mes vinent no duguin el permís per entrar al país
El Govern sancionarà els transportistes espanyols que a partir de l’1 d’octubre no duguin el permís per entrar al Principat. Es tracta d’un tràmit que tots els professionals, tant andorrans com espanyols, han de realitzar en compliment de l’acord bilateral del sector que a final del 2014 van signar els dos Estats.
La problemàtica neix perquè des del país veí els professionals no ho haurien estat complint. L’executiu va donar un temps de marge perquè s’adaptessin a la situació i ha determinat que a partir del mes vinent l’aplicarà al peu de la lletra. Les sancions se situen al voltant dels 3.000 euros.
Particularitat
La problemàtica té l’origen en el fet que Andorra és un país tercer de la Comunitat Econòmica Europea (CEE). “Si volem portar o rebre alguna mercaderia d’un país de la CEE necessitem una autorització de l’autoritat competent en transports del país en qüestió en el cas que Andorra no hi tingui conveni”, explica Víctor Filloy, gerent de l’Associació de Transportistes. En el cas que hi hagi un conveni bilateral signat, com succeeix amb Espanya, França o Itàlia, “també en necessitem l’autorització, però els governs s’intercanvien els paquets de permisos i el tràmit és més fàcil”, matisa. Per tant, els transportistes del Principat que volen treballar a Espanya o França poden demanar el document al Govern, mentre que els professionals estrangers han de recollir la petició per entrar a Andorra al seu país d’origen.
Filloy afirma que es tracta “d’un tràmit gratuït” que no té complicacions i que ja es duia a terme abans que al novembre de l’any passat entrés el conveni amb Espanya. Fins aleshores els professionals del sud “no venien amb paper i se’ls deixava passar igualment, però a nosaltres sí que ens el demanaven”. Una situació que, un cop va entrar en vigor l’acord entre nacions, es va seguir produint. I així fins en el dia d’avui. “Nosaltres estem disposats a portar el paper, però ells que també el portin”, reivindica el gerent de l’associació.
Segons assenyala Filloy, “Espanya en els últims mesos ha anat informant els transportistes, sindicats i comunitats autònomes” de l’obligació d’aquest requisit. “Els va costar un temps aplicar-ho però Govern ha marcat una data límit. Ara ja se’ls informa a la duana que han de portar el document”, aprofundeix. Uns advertiments que creu que “no s’haurien de fer”, ja que els professionals del país no reben el mateix tracte a fora. “Hi ha hagut prudència per part nostra”, valora. Amb tot, doncs, a partir de l’1 d’octubre començaran les sancions, que tal com apunta Filloy “són de 3.001 euros” i poden comportar fins i tot “la immobilització del vehicle”.
Informats
La voluntat de l’executiu ja ha arribat a Espanya. El director de comunicació de la Confederación Española de Transporte de Mercancías (CETM), Dulsé Díaz, reconeix que “Andorra ha detectat cert incompliment de la normativa” i afirma que “ens han comunicat que començaran a mirar-s’ho amb la seriositat que ells consideren. El que no tingui la llicència, serà sancionat”, assumeix. Des d’aquesta entitat, Díaz assegura que “ens hem esforçat a intentar informar tothom i confiem que la gent del sector, que és seriosa i professional, compleixi”.