balanç del 2015

L'ACA alerta del repunt d'accidents de trànsit, sobretot amb víctimes greus

Durant el 2015 es van registrar 312 xocs a la xarxa viària nacional

L'ACA alerta del repunt d'accidents de trànsit, sobretot amb víctimes greusANA / C. G.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L'Automòbil Club Andorra ha presentat aquest matí el seu informe anual de mobilitat, l'IMACA, on recull tot un conjunt de dades relacionades amb les carreteres i la circulació de vehicles pel país.

Els accidents de trànsit, amb víctimes i sense, van augmentar durant el 2015. Així ho constata l'Informe de Mobilitat de l'Automòbil Club d'Andorra, (IMACA), un recull estadístic amb dades sobre circulació i trànsit a la xarxa viària del país, presentat aquest dimarts al matí a la seu de l'entitat. És la quarta edició d'aquest informe anual i és la vegada en què s'han registrat més accidents amb víctimes, un total de 312, pels 252 i 240 del 2014 i 2013, respectivament. D'aquests, 23 van tenir víctimes greus implicades (sis el 2014), i dos amb víctimes mortals (dos també el 2014). Pel que fa als accidents en general, amb víctimes i sense, van arribar fins als 575, 63 més que al 2014. També va créixer el nombre d'atropellaments.

El secretari general de l'Automòbil Club, Toni Sasplugas, ha alertat d'aquest augment del nombre d'accidents de circulació tot contraposant-ho amb el fet que, en paral·lel, hagin baixat el nombre de sancions imposades per excés de velocitat (6.641 el 2014 i 5.898 el 2015), i més tenint en compte que les sancions en global sí que pugen. "Potser cal fer una anàlisi sobre per què hi ha tants accidents. Té a veure l'excés de velocitat? Tenim un trànsit que no està pacificat? Correm massa? Segurament", ha interpel·lat als presents a la presentació de l'informe, entre ells el ministre d'Ordenament Territorial, Enric Torres, i el de Transport i Telecomunicacions, Jordi Alcobé.

Davant aquestes preguntes, Alcobé ha assegurat que analitzaran a què es deu el repunt dels accidents, si és puntual o si té a veure també amb els diversos punts negres que va localitzar l'Automòbil Club a l'informe IMACA de l'any passat. El ministre ha exposat que l'excés de velocitat "és un factor important" i que estudiaran si es pot fer alguna cosa a respecte, com per exemple més restriccions en vies urbanes.

Per la seva banda el president de l'Automòbil Club, Enric Pujal, ha celebrat que des del Govern s'estigui treballant en l'eradicació dels punts negres a les carreteres andorranes, així com les converses mantingudes els darrers mesos. També ha explicat que s'ha contactat amb el RACC Automòbil Club per portar un vehicle a Andorra "per analitzar els punts negres a les carreteres".

Contaminació perillosa

L'altre punt que Sasplugas ha destacat de l'informe del 2015 és l'evolució dels nivells d'òxid de nitrogen (NO2) a l'aire, que són els que més s'associen al trànsit dels vehicles. La mitjana anual del 2015 se situa a un nivell de 26,8 a la vall central del país, una xifra que no ha parat de baixar des del 2009. Ara bé, si es prenen com a referència els catorze punts de concentració més elevats del país, n'hi ha "deu que superen" els 40 NO2, que és el valor límit normatiu a Andorra, ha explicat, tot recordant que és un aire "que respirem tots". Els punts amb més concentració d'aquest òxid són l'avinguda de Sant Antoni de la Massana, el carrer de la Unió d'Escaldes-Engordany, la plaça Major de Sant Julià i la placa de la Rotonda d'Andorra la Vella.

tracking