Agricultura
Impuls del segell de qualitat de la trumfa
Calvó diu que se seguirà apostant per la trumfa mentre hi hagi pagesos que vulguin plantar-la
El departament d’Agricultura i Ramaderia té intenció de crear un segell de qualitat per a la patata andorrana malgrat l’imminent tancament de la societat Sabors i Aromes. Així ho ha reconegut la ministra d’Agricultura, Sílvia Calvó, tot afirmant que l’actuació “es manté al calendari”. I afegeix que “si al sector volen treballar amb aquest producte, hem de definir aquest segell de qualitat”.
Si no hi ha canvis, Sabors i Aromes acordarà, en l’assemblea de socis del proper dia 12 d’octubre, el tancament definitiu de l’empresa. Des de la societat, lamentaven el poc suport rebut, per part de l’executiu, en el projecte, que no ha pogut afrontar els deutes pendents. En aquest sentit, la ministra d’Agricultura respon que “no es pot fer una subvenció directa a una societat perquè el marc legal no ho permet”. A més, afegeix que “se’ls ha dit moltes vegades que per poder optar a aquest ajut calia desenvolupar tot un seguit de prescripcions tècniques per garantir la qualitat i poder crear el segell. L’administració només pot ajudar si hi ha una garantia de qualitat per al consumidor. Però seguim esperant aquest retorn del sector”.
La ministra recorda que el projecte de Sabors i Aromes va néixer després de l’estudi de viabilitat que va fer l’Associació de Pagesos el 2009, al qual s’hi van destinar 400.000 euros, entre patates i herbes medicinals. “S’ha d’aprofitar el pla de recerca que es va fer i tot el treball”, assenyala Calvó, a l’hora de justificar els motius pels quals l’executiu segueix amb la voluntat de crear el segell de qualitat per a la patata.
Suport i ajuts indirectes
Dins dels ajuts atorgats pel ministeri d’Economia i Territori per al foment de plans de millora, Sabors i Aromes va rebre una subvenció de 50.000 euros per la manipulació de la trumfa des de la seva collita fins a la comercialització del producte, els quals van ser destinats per al pagament de la maquinària. Fonts de l’executiu també recorden que s’han beneficiat dels ajuts indirectes per a la producció autòctona. A més, a les crítiques de la societat per la poca promoció que s’ha fet del producte des del propi Govern, afegeixen que el producte de Sabors i Aromes va protagonitzar campanyes de consum intern així com l’acompanyament que se’ls ha fet quan la patata andorrana ha estat present en certàmens alimentaris internacionals.