Societat

L'ACA alerta que hi ha més accidents i més víctimes greus

El ministre Jordi Alcobé i el secretari de l’ACA, Toni Sasplugas, apunten l’excés de velocitat

L'ACA alerta que hi ha més accidents i més víctimes greusFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’any 2015 es va tancar amb 575 accidents a les carreteres andor­ranes, 63 més que fa quatre anys, segons les dades que va fer públiques ahir l’Automòbil Club d’Andorra (ACA) recollides a l’Informe de Mobilitat que elabora l’entitat des de fa cinc anys. Les xifres no només reflecteixen un augment dels accidents, sinó que aquesta pujada és deguda a l’increment dels accidents amb víctimes, ja que l’any passat n’hi va haver un 24% més que el 2014, passant de 252 a 313. Però la pujada percentual més important es dóna en el capítol d’accidents amb víctimes greus, que ha estat del 283%, passant de 6 persones ferides d’importància en sinistres de circulació, a 23. Quant als accidents mortals, la xifra es manté. Dues persones van perdre la vida a la carretera el 2015 (un home andorrà de 77 anys després de ser atropellat i una resident holandesa de 34 en un accident amb un bugui), les mateixes que fa dos anys. L’informe també alerta de l’augment dels accidents de motocicleta (de 137 a 176) i dels atropellaments de vianants (de 44 a 46).

Malgrat que el nombre de sancions per excés de velocitat va disminuir l’any passat –es va passar de 6.641 a 5.898– l’ACA ho apunta com a causa principal de l’increment dels accidents. “La resta de sancions augmenten i les d’excés de velocitat disminueixen i proporcionalment augmenten els accidents”, va assenyalar el secretari general de l’ACA, Toni Sasplugas, que va afegir que “potser cal fer una anàlisi de per què hi ha tants accidents. Hi té a veure l’excés de velocitat? Tenim un trànsit que no està pacificat? Cor­rem massa?, segurament”.

Sasplugas va fer aquesta reflexió en la presentació ahir de l’informe. Acte en què va estar present, entre d’altres autoritats, el ministre de Transports, Jordi Alcobé. “Cal veure si el repunt dels accidents és puntual o té a veure amb els diversos punts negres localitzats l’any passat per l’ACA. El que és clar és que l’excés de velocitat és un factor de risc important. Estudiarem si es pot fer alguna cosa com potser més restriccions en vies urbanes”, va assenyalar als periodistes.

Augment de la contaminació

Més enllà de l’increment dels accidents de circulació, des de l’ACA també es va voler donar un toc d’alerta per l’afectació de la mobilitat en el medi ambient. El departament de Medi Ambient fa un seguiment de les emissions d’òxids de nitrogen, els gasos associats al trànsit de vehicles, mitjançant 82 estacions de mesura. L’entitat ha seleccionat 14 d’aquestes, les dues de cada parròquia que més contaminen, i en 10 es van superar els 40 NO2, que és el valor límit normatiu a Andorra. Destaca la de l’avinguda Sant Antoni de la Massana, amb 99.

L'ÚS DE LA BICICLETA, "UNA ALTERNATIVA VIABLE" A LES PARRÒQUIES CENTRALS

La temàtica central de l’Informe de Mobilitat de l’ACA s’ha dedicat enguany a la bicicleta com “una alternativa viable” al vehicle a les parròquies centrals. L’entitat va convidar el periodista espanyol, Pedro Bravo, autor del llibre Biciosos. ¿Por qué vamos en bici?, que va impartir una conferència en què va explicar alguns casos d’èxit en la implantació urbana de l’ús de la bicicleta en ciutats que tenen alguna característica compartida amb Andorra. Segons l’expert, el fred, l’orografia, tenir vies urbanes amb una gran quantitat de vehicles o la falta de seguretat no poden ser excusa per no intentar implantar un sistema de transport urbà, el de la bicicleta, que el secretari general de l’ACA, Toni Sasplugas, va reconèixer que a Andorra “no existeix”. L’informe de l’ACA inclou un decàleg de recomanacions al Govern i altres institucions per promoure l’ús de la bicicleta. S’aconsella planificar i construir les infraestructures necessàries de manera coordinada (Govern i comuns) i que siguin segures, coherents, còmodes, directes i netes per afavorir el seu ús. Unes infraestructures que s’han d’acompanyar d’aparcaments per a bicicletes i punts de parades amb equipaments. També es demana establir una política de promoció que impulsi la mobilitat en bicicleta, fer formació viària a les escoles i establir mesures de caràcter normatiu que regularan el grau d’utilització d’aquest mitjà. S’hauria d’establir un pla de foment de l’ús de la bicicleta, implementar mesures per pacificar el trànsit i donar avantatge a les bicicletes sobre els altres vehicles privats. Present a la conferència, el ministre Jordi Alcobé va indicar que tenir un país de bicicletes “és possible si ho volem fer” i “és un repte assolible”.

tracking