Mobilitat sostenible

Govern, comuns i l'ACA inicien la implementació de la bici elèctrica

Al 2017 s’espera que es liciti la instauració d’aquest servei de transport, mentre que al mateix any es preveu tenir aquests vehicles circulant pel nucli urbà

Govern, comuns i l'ACA inicien la implementació de la bici elèctricaSFG

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Un front comú per impulsar els vehicles més sostenibles. Això és el que van fer ahir Govern, els comuns i l’Automòbil Club d’Andor­ra (ACA), que coincidint amb el Dia mundial sense cotxe, van signar un acord per posar en marxa un projecte per implementar la bicicleta elèctrica al país.

Segons va explicar el cònsol menor d’Escaldes-Engordany, Marc Calvet, tal com ja funciona en altres ciutats europees, es tracta de posar una xarxa de punts de càrrega i recollida en el qual l’usuari pugui agafar una bicicleta de lloguer per moure’s dins de la localitat. En el cas d’Andorra, es va fer una prova pilot al juliol del 2014, quan amb la col·laboració entre FEDA i Pedaland es van posar setze bicicletes en marxa entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. “Això va afegir un nou mitjà de transport a la ciutat, que ha tingut una acceptació i que cada cop més ciutadans el volen ampliar”, va especificar.

Primers passos

Calvet espera que aquesta iniciativa sigui una realitat a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany a començaments de l’any que ve, però la realitat és que és un projecte molt incipient i encara està verd. De fet, segons va detallar ahir la ministra de Medi Ambient i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, de moment només s’ha fet el primer pas, que és l’acord que van firmar ahir el Govern, els comuns i l’ACA per impulsar aquest vehicle.

“La idea és implicar totes les institucions per implementar aquest servei de mobilitat elèctrica i l’objectiu és disposar un plec de bases de cara a la concessió el 2017 d’aquest servei”, va precisar la ministra Calvó, en declaracions a la premsa.

Així doncs, després de la firma de l’acord, el següent pas és realitzar els estudis tècnics per veure la viabilitat del projecte, on es poden col·locar els punts de recàr­rega de les bicicletes o els carrils per a aquests vehicles. “Hem de mirar els trajectes que són òptims”, va precisar Calvó. En aquest context, va destacar que pel que fa al nucli urbà “és el pic on podrà haver-hi aquest servei, tenint en compte que els comuns l’estan habilitant”. Així mateix, Calvó va manifestar que tampoc hi hauria problemes per unir Andorra la Vella amb Sant Julià. D’altra banda, un dels trams en què també és “plausible” la connexió és el que va de la Massana-Ordino, mentre que “la barrera més important” és que la que uneix el nucli central amb les parròquies d’Encamp i de la Massana. Això, segons Calvó, es deu a l’“orografia i pel sistema de circulació que tenim ara”. Tot i així, es va mostrar optimista i va ressaltar que el Govern treballarà amb cada una de les parròquies per tal de garantir que aquest sistema de la bicicleta elèctrica “sigui una realitat”.

La ministra va descartar indicar el nombre o la ubicació de punts de càrrega i descàrrega, així com els del carril bici o com es faran els trams interurbans, ja que serà aquesta tardor que es començaran a treballar els aspectes tècnics, que portaran a elaborar el plec de bases per poder posar en marxa la licitació. Durant la fase d’estudi, el Govern treballarà conjuntament amb els comuns per veure on es poden ubicar els punts de càrrega i recollida de les bicicletes, així com els carrils per a aquests vehicles.

Desplegament dels carrils

Per la seva part, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Tor­res, va assenyalar que es persegueix que “com a mínim hi hagi carril bici en sentit ascendent i descendent en la CG-1 i CG-2, que travessin tot Andorra”. A la zona del Punt de Trobada, a Sant Julià, es vol habilitar una via per als ciclistes tant de pujada com de baixada. Aquesta part, però, està molt transitada i, per això, el Govern va optar per “reduir una mica la vorera” i “protegir els ciclistes”, va precisar Torres.

D’altra banda, a Andorra la Vella actualment existeix un carril bici a l’avinguda Enclar i se’n vol instal·lar un altre al carrer Tarragona. Segons Torres, a la Massana les vies per a ciclistes estan molt habilitades des de fa temps i després pugen fins a la carretera d’Arinsal. A més, va subratllar que també estan ben condicionats els trams d’Ordino. “Ara quan es fa un projecte es pensa en el carril bici, és a dir, s’ha canviat el paradigma”, va ressaltar Tor­res, que hi va agregar que el país ha de caminar cap a un model “més sostenible i més favorable al medi ambient”.

En la mateixa línia es va expressar el ministre de Transports, Jordi Alcobé, que va ressaltar que la iniciativa s’emmarca en la voluntat d’impulsar el vehicle elèctric, i també el cotxe. “És un pas més per construir aquest entorn sostenible”.

tracking