Activitat econòmica
Els hotelers asseguren que la manca de personal s'agreuja
Els empresaris de la Unió Hotelera es queixen que no troben treballadors, fins i tot de base, i ara en temporada baixa
L’hoteleria i la restauració tenen dificultats per trobar empleats de totes les tipologies. Els empresaris alerten que han viscut problemes de personal durant l’estiu i també els estan patint ara al setembre, en un moment de temporada baixa quan les plantilles són més curtes. “Tenim problemes i ja no tan sols de gent qualificada, també estem arribant al punt que hi ha personal de base que costa de trobar”, alerta el nou president de la Unió Hotelera (UH), Manel Ara, a COPE Andorra-AD Ràdio. L’empresari apunta que és una realitat amb doble lectura, “negativa per a nosaltres però que també vol dir que hi ha feina”. Remarca que per la falta de treballadors al país “fins i tot ara hi ha obertes quotes per a personal base que fins ara no era gaire normal no trobar en el nostre sector, com ara cambrers d’habitació o recepcionistes”.
Des de la Unió Hotelera es destaca que no tenen quantificades les necessitats totals dels negocis, però s’ha creat una comissió que ho farà i presentarà una radiografia de les necessitats del sector objectiva i mesurada” per poder ajudar Govern a modificar el model de quotes. Els empresaris consideren que “és un sistema que està superat”, i tot i que afirmen que “sempre hem tingut el suport de l’administració quan hem demanat per una qüestió especial ha estat oberta a facilitar l’accés, però no creiem que sigui la millor manera perquè arriba un moment que el sistema econòmic de contractació és molt estret”. La reclamació d’hotelers i restauradors és per “tenir més flexibilitat” i es remeten al que han viscut aquest estiu, “en què afortunadament hem tingut una molt bona ocupació, molts problemes per contractar i associats que no han pogut obrir un negoci puntual d’una terrassa o agafar un grup perquè no hi havia mà d’obra per poder-los atendre”, exposa Manel Ara.
Perfils que no donen resposta
La Unió Hotelera alerta que la situació “de tenir poc personal, o que no està format o motivat sens dubte afecta la qualitat del servei” i reconeix que ha de fer una reflexió “perquè la formació redunda en major qualitat i majors beneficis, i si t’atenen malament en un lloc no hi tornes i afecta tot el país”. Alhora que manifesta que els 400 inscrits a Ocupació no responen a les necessitats de les empreses. “Amb el mercat interior no en tenim suficient, hi ha molts perfils que per al nostre sector no són aplicables”, assenyala el representant del col·lectiu per afegir-hi que ha estat una aposta encertada que la feina sigui primer per als aturats d’aquí, “però l’economia està revifant de mica en mica i ha arribat un moment en què no en tenim prou amb el mercat laboral que tenim”.
La pretensió de la Unió Hotelera és que hi hagi disponibilitat per contractar en qualsevol moment que es necessiti reforçar les plantilles perquè apunta que ara “amb l’arribada dels temporers solucionarem puntualment la falta de personal però continuarem amb el problema”. I incideix en les dificultats afegides dels establiments que obren tota la temporada, “i mantenim la plantilla perquè pel sistema de quotes no ens toca quota de temporers, i tot i que hi ha flexibilitat creiem que hem d’implantar un sistema per poder accedir a contractar més gent si el volum de treball és més gran”.
Recuperar temporers
I planteja una altra mancança de les quotes de temporers. Que no tinguin dates estrictes d’entrada i sortida perquè el resultat, es queixa, és que “hi ha gent molt valuosa i malauradament quan s’acaba la temporada ha de marxar, i formar una persona econòmicament és car, un recepcionista ha de treballar amb diferents programes i quan arriba a ser rendible ha de marxar i és molt difícil recuperar-la”.
El president de la patronal hotelera situa la formació i atreure empleats com un repte. Recorda que han estat “empentant” perquè s’instal·lin escoles de turisme o de formació professional al país, que començaran aquest any, i ampliar així el mercat laboral. La UH considera que molta gent del país no vol feina d’hoteleria i restauració per la imatge que té, i reconeix que s’ha de treballar per oferir un pla de carrera que la faci atractiva. “Ara som negocis que tenen més a veure amb Silicon Valley que amb una altra cosa perquè necessitem perfils molt preparats, sobretot gestors amb coneixements de programes de venda, de posicionament en el mercat, de reputació online i amb inversió tecnològica” que s’ha de donar a conèixer entre els joves.